Να γίνει αύξηση των ΚΑΠ, προκειμένου να καλυφθούν οι πρόσθετες οικονομικές υποχρεώσεις των Δήμων ή να εκδοθεί άμεσα μεταβατική διάταξη για προσωρινή αναστολή εφαρμογής του Νόμου 4714/2020 (Α΄148) αρθ.107, ο οποίος οδηγεί τους Δήμους στην οικονομική κατάρρευση, αποφάσισε η Περιφερειακή Ένωση Δήμων Στερεάς Ελλάδας, κατά τη συνεδρίαση που πραγματοποίησε την Πέμπτη 15 Απριλίου 2021 (Αρ.αποφ.24/21). Το θέμα εισήχθη στην εκτός ημερησίας διάταξης συζήτηση με πρωτοβουλία του Δημάρχου Δελφών κ. Παναγιώτη Ταγκαλή, ενώ σε συνέχεια των παραπάνω ζητείται και η πολιτική παρέμβαση του Βουλευτή Φωκίδας κ. Ιωάννη Μπούγα.
Ο Δήμαρχος Δελφών κατά την εισήγησή του ανέλυσε τα βασικότερα σημεία των προβλέψεων του Ν.4714/2020(Α΄148) αρθ.107 («Μηχανισμός Αποτροπής Συσσώρευσης Ληξιπρόθεσμων Οφειλών προς τρίτους από τους ΟΤΑ»), σύμφωνα με τον οποίο συστήνεται μηχανισμός αποτροπής συσσώρευσης ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τρίτους από τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Βάσει αυτού, εντός δεκαπέντε ημερών από τη λήξη κάθε ημερολογιακού τριμήνου, ο Προϊστάμενος Οικονομικών Υπηρεσιών του εκάστοτε ΟΤΑ υποβάλλει στο Υπουργείο Εσωτερικών αναλυτική κατάσταση με τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις προς τρίτους κατά την τελευταία ημέρα του τριμήνου, ενώ ακολούθως καταθέτει στον ειδικό λογαριασμό το χρηματικό ποσό που απαιτείται, προκειμένου αυτό να καλύπτει τις εν λόγω οφειλές. Στη συνέχεια, εντός τριάντα ημερών από τη λήξη του τριμήνου, το Υπουργείο Εσωτερικών ελέγχει το ισοζύγιο του υπολοίπου του ειδικού λογαριασμού και των ληξιπρόθεσμων οφειλών και εάν αυτό διαπιστωθεί ότι είναι αρνητικό τότε το έλλειμμα καλύπτεται με ισόποση παρακράτηση από την επόμενη μηνιαία επιχορήγηση μέσω των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων.
Όπως σημείωσε ο κ. Ταγκαλής, «οι διατάξεις του Νόμου είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, προκειμένου να πληρώνονται εγκαίρως οι συμβαλλόμενοι με τους Δήμους, όμως παράλληλα η κυβέρνηση θα πρέπει άμεσα να μεριμνήσει ώστε οι ΟΤΑ μέσω των πόρων της πολιτείας να έχουν τη δυνατότητα κάλυψης των σημαντικών αναγκών τους». Αναλύοντας τις βασικότερες εξ αυτών, αλλά και την υφιστάμενη κατάσταση που επικρατεί, ο Δήμαρχος Δελφών ανέφερε ότι οι Δήμοι:
-Είναι υποχρεωμένοι να δίνουν στην πρώτη γραμμή τη μάχη για την αντιμετώπιση των προβλημάτων της καθημερινότητας των πολιτών
-Εξ αιτίας της γεωμορφολογικής, δημογραφικής και οικονομικής κατάστασης (μεγάλη έκταση, ορεινοί όγκοι, μεγάλο δημοτικό οδικό δίκτυο, μεγάλη διασπορά μικρών οικισμών, γερασμένος πληθυσμός κ.α.) έχουν μεγάλα λειτουργικά κόστη και χαμηλά τακτικά έσοδα.
-Εξ αιτίας της έλλειψης επαρκούς, ειδικευμένου και κατάλληλα εκπαιδευμένου προσωπικού και γενικά στελεχιακού δυναμικού αντιμετωπίζουν αξεπέραστα οργανωτικά προβλήματα.
-Οι περιορισμένοι την τελευταία δεκαετία ΚΑΠ δεν επαρκούν για την κάλυψη των βασικών λειτουργικών εξόδων.
-Στηρίζουν Οικονομικά τα Νομικά τους πρόσωπα που αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα εσόδων
-Αντιμετωπίζουν λόγω της πανδημίας σοβαρότατες επιπτώσεις στα οικονομικά τους
-Δεν έχουν περιθώρια περικοπής δαπανών, σε σημείο αδυναμίας αντιμετώπισης των πιεστικών βασικών αναγκών
«Η απομείωση των πιστώσεων που δίνει η κυβέρνηση στους Δήμους, στο 23 % την τελευταία δεκαετία, σε συνδυασμό με όλους τους προαναφερόμενους λόγους, οδηγούν τους Δήμους σε αδυναμία κάλυψης των στοιχειωδών υποχρεώσεων», σημείωσε ο κ. Ταγκαλής, τονίζοντας πως η εφαρμογή των διατάξεων του νέου Νόμου θα καταδικάσει τους ΟΤΑ να στερηθούν το 25% της μηνιαίας δόσης των ΚΑΠ, με συνέπεια τον άμεσο κίνδυνο κατάρρευσης, που θα επιφέρει ανυπολόγιστες συνέπειες για τις τοπικές κοινωνίες. Σε συνέχεια των όσων εισηγήθηκε ο Δήμαρχος Δελφών η Π.Ε.Δ. Στερεάς Ελλάδας αποφάσισε να αιτηθεί την αύξηση των ΚΑΠ, προκειμένου να καλυφθούν οι πρόσθετες οικονομικές υποχρεώσεις των Δήμων ή την άμεση έκδοση μεταβατικής διάταξης για προσωρινή αναστολή εφαρμογής του Νόμου.
Ο κ. Παναγιώτης Ταγκαλής την Παρασκευή 16 Απριλίου 2021 με επιστολή του προς το Βουλευτή Φωκίδας κ. Ιωάννη Μπούγα (6693/16.04.2021) ζητά την παρέμβασή του προκειμένου να αποτραπεί το βέβαιο σενάριο οικονομικής κατάρρευσης των Δήμων. Σε δήλωσή του για το θέμα, ο Δήμαρχος Δελφών σημείωσε τα εξής: «Η πρόθεση της κυβέρνησης να εξασφαλιστεί η ομαλή αποπληρωμή των υποχρεώσεων προς τον ιδιωτικό τομέα μάς βρίσκει σύμφωνους. Η αποσπασματική προσέγγιση του θέματος, όμως, αφήνει ακάλυπτους τους Δήμους, κάνοντας επιτακτική την άμεση αποκατάσταση αυτής. Σε διαφορετική περίπτωση οι ΟΤΑ θα οδηγηθούν σε έναν μόνο δρόμο, αυτόν της κατάρρευσης. Μόνο η κυβέρνηση μπορεί την αποτρέψει».
ΠΡΟΣ: Βουλευτή Νομού Φωκίδας
Τ.Κ. : 331 00 Άμφισσα κ. Ιωάννη Μπούγα
Τηλέφωνο: 2265350027, 26 [email protected]
E-mail: [email protected]
KOIN: 1.ΠΕΔ Στερεά Ελλάδας
[email protected]
2.Περιφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας κ. Φ. Σπανό
[email protected]
3.Αντιπεριφερειαρχη Π.Ε. Φωκίδας κ. Γ. Δελμούζο
[email protected]
Θέμα: Αύξηση των ΚΑΠ στους Δήμους ή αναστολή του νέου Νόμου
Αξιότιμε κ.Βουλευτά
Σύμφωνα με το Νόμο 4714/2020(Α΄148) αρθ.107 συστήνεται μηχανισμός αποτροπής
συσσώρευσης ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τρίτους από τους Οργανισμούς Τοπικής
Αυτοδιοίκησης.
Βάσει αυτού, εντός δεκαπέντε ημερών από τη λήξη κάθε ημερολογιακού τριμήνου, ο
Προϊστάμενος Οικονομικών Υπηρεσιών του εκάστοτε ΟΤΑ υποβάλλει στο Υπουργείο
Εσωτερικών αναλυτική κατάσταση με τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις προς τρίτους κατά την
τελευταία ημέρα του τριμήνου, ενώ ακολούθως καταθέτει στον ειδικό λογαριασμό το
χρηματικό ποσό που απαιτείται, προκειμένου αυτό να καλύπτει τις εν λόγω οφειλές. Στη
συνέχεια, εντός τριάντα ημερών από τη λήξη του τριμήνου, το Υπουργείο Εσωτερικών ελέγχει
το ισοζύγιο του υπολοίπου του ειδικού λογαριασμού και των ληξιπρόθεσμων οφειλών και
εάν αυτό διαπιστωθεί ότι είναι αρνητικό τότε το έλλειμμα καλύπτεται με ισόποση
παρακράτηση από την επόμενη μηνιαία επιχορήγηση μέσω των Κεντρικών Αυτοτελών
Πόρων.
Γνωρίζετε πολύ καλά, ότι οι πιστώσεις που δίνει η κυβέρνηση στους Δήμους την τελευταία
δεκαετία έχουν απομειωθεί στο 23 %, τη στιγμή που οι Δήμοι:
-Είναι υποχρεωμένοι να δίνουν στην πρώτη γραμμή τη μάχη για την αντιμετώπιση των
προβλημάτων της καθημερινότητας των πολιτών
Άµφισσα 16/04/2021
Αριθµός πρωτοκόλλου 6693/2021-Εξ αιτίας της γεωμορφολογικής, δημογραφικής και οικονομικής κατάστασης (μεγάλη έκταση,
ορεινοί όγκοι, μεγάλο δημοτικό οδικό δίκτυο, μεγάλη διασπορά μικρών οικισμών,
γερασμένος πληθυσμός κ.α.) έχουν μεγάλα λειτουργικά κόστη και χαμηλά τακτικά έσοδα.
-Εξ αιτίας της έλλειψης επαρκούς, ειδικευμένου και κατάλληλα εκπαιδευμένου προσωπικού
και γενικά στελεχιακού δυναμικού αντιμετωπίζουν αξεπέραστα οργανωτικά προβλήματα.
-Οι περιορισμένοι την τελευταία δεκαετία ΚΑΠ δεν επαρκούν για την κάλυψη των βασικών
λειτουργικών εξόδων.
-Στηρίζουν Οικονομικά τα Νομικά τους πρόσωπα που αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα
εσόδων
-Αντιμετωπίζουν λόγω της πανδημίας σοβαρότατες επιπτώσεις στα οικονομικά τους
-Δεν έχουν περιθώρια περικοπής δαπανών, σε σημείο αδυναμίας αντιμετώπισης των
πιεστικών βασικών αναγκών
Η εφαρμογή του Ν.4714/20 συνδυασμό με όλους τους προαναφερόμενους λόγους, θα
καταδικάσει τους ΟΤΑ να στερηθούν το 25% της μηνιαίας δόσης των ΚΑΠ, με συνέπεια τον
άμεσο κίνδυνο κατάρρευσης, που θα επιφέρει ανυπολόγιστες συνέπειες για τις τοπικές
κοινωνίες.
Το θέμα το εισάγαμε ως εκτός ημερησίας στο Διοικητικό Συμβούλιο της Περιφερειακής
Ένωσης Δήμων Στερεάς Ελλάδας και λάβαμε την υπ’ αρ.24/15.4.21 ομόφωνη απόφαση με
την οποία ζητάμε την αύξηση των ΚΑΠ, προκειμένου να καλυφθούν οι πρόσθετες οικονομικές
υποχρεώσεις των Δήμων ή την άμεση έκδοση μεταβατικής διάταξης για προσωρινή αναστολή
εφαρμογής του Νόμου 4714/2020 (Α΄148) αρθ.107.
Κύριε βουλευτά,
Η πρόθεση της κυβέρνησης να εξασφαλιστεί η ομαλή αποπληρωμή των υποχρεώσεων
προς τον ιδιωτικό τομέα μάς βρίσκει σύμφωνους. Η αποσπασματική προσέγγιση του
θέματος, όμως, αφήνει ακάλυπτους τους Δήμους, κάνοντας επιτακτική την άμεση
αποκατάσταση αυτής. Σε διαφορετική περίπτωση οι ΟΤΑ θα οδηγηθούν σε έναν μόνο
δρόμο, αυτόν της κατάρρευσης. Μόνο η κυβέρνηση μπορεί την αποτρέψει.
Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΔΕΛΦΩΝ
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΑΓ. ΤΑΓΚΑΛΗΣ
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΠΡΑΚΤΙΚΟΥ 6ης/2021 Συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου της Π.Ε.Δ. Στερεάς Ελλάδας
ΑΠΟΦΑΣΗ 24/2021
της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Στερεάς Ελλάδας
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Π.Ε.Δ. Στερεάς Ελλάδας συνεδρίασε, σήμερα την 15η Απριλίου 2021, ημέρα Παρασκευή και ώρα 11:00 π.μ., μέσω τηλεδιάσκεψης,
μετά την με αρ. πρωτ.: 259/12-4-2021 πρόσκληση του Προέδρου του Δ.Σ., κ. Σουλιώτη, Δημάρχου Καρπενησίου σε νόμιμη απαρτία, διότι από τα είκοσι ένα (21)
μέλη ευρέθησαν παρόντα δεκαεννέα (19).
Στη συνεδρίαση παρόντες ήταν οι κ.κ.:
1. ΣΟΥΛΙΩΤΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΚΑΡΠΕΝΗΣΙΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΣ Δ.Σ.
2. ΨΑΘΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΔΙΡΦΥΩΝ – ΜΕΣΣΑΠΙΩΝ ΑΝΤΙΠ/ΔΡΟΣ Δ.Σ.
3. ΚΟΝΤΖΙΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΙΣΤΙΑΙΑΣ – ΑΙΔΗΨΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ Δ.Σ.
4. ΣΤΙΒΑΚΤΗ ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΑΜΦΙΚΛΕΙΑΣ –
ΕΛΑΤΕΙΑΣ
ΜΕΛΟΣ Δ.Σ.
5. ΤΑΓΚΑΛΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΔΕΛΦΩΝ ΜΕΛΟΣ Δ.Σ.
6. ΛΙΟΛΙΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΔΟΜΟΚΟΥ ΜΕΛΟΣ Δ.Σ.
7. ΚΑΠΕΝΤΖΩΝΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΔΩΡΙΔΑΣ ΜΕΛΟΣ Δ.Σ.
8. ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΘΗΒΑΙΩΝ ΜΕΛΟΣ Δ.Σ.
9. ΜΠΟΥΡΑΝΤΑΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΚΥΜΗΣ – ΑΛΙΒΕΡΙΟΥ ΜΕΛΟΣ Δ.Σ.
10. ΖΕΚΕΝΤΕΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΛΟΚΡΩΝ ΜΕΛΟΣ Δ.Σ.
11. ΒΑΚΑ ΕΛΕΝΗ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΧΑΛΚΙΔΕΩΝ ΜΕΛΟΣ Δ.Σ.
12. ΣΥΡΟΥ ΕΛΕΝΗ ΔΗΜ. ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΔΙΣΤΟΜΟΥ –
ΑΡΑΧΩΒΑΣ – ΑΝΤΙΚΥΡΑΣ
ΜΕΛΟΣ Δ.Σ.
13. ΧΑΛΒΑΤΖΗΣ ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΔΗΜ. ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΘΗΒΑΙΩΝ ΜΕΛΟΣ Δ.Σ.
14. ΧΑΤΖΗΣΤΑΜΑΤΗΣ ΑΝΔΡΕΑΣ ΔΗΜ. ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΘΗΒΑΙΩΝ ΜΕΛΟΣ Δ.Σ.
15. ΚΟΥΤΣΟΒΕΛΗΣ ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΔΗΜ. ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΛΑΜΙΕΩΝ ΜΕΛΟΣ Δ.Σ.
16. ΦΩΣΚΟΛΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΔΗΜ. ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΛΑΜΙΕΩΝ ΜΕΛΟΣ Δ.Σ.
17. ΡΟΥΛΙΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΗΜ. ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΛΑΜΙΕΩΝ ΜΕΛΟΣ Δ.Σ.
18. ΓΚΙΝΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΗΜ. ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΤΑΝΑΓΡΑΣ ΜΕΛΟΣ Δ.Σ.
19. ΚΩΣΤΑΡΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΔΗΜ. ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΧΑΛΚΙΔΕΩΝ ΜΕΛΟΣ Δ.Σ.
Απουσίαζαν οι:
1. ΣΥΚΙΩΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΚΑΜΕΝΩΝ ΒΟΥΡΛΩΝ ΜΕΛΟΣ Δ.Σ.
2. ΧΑΝΤΖΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΜΑΚΡΑΚΩΜΗΣ ΜΕΛΟΣ Δ.Σ.
οι οποίοι δεν ήταν παρόντες αν και νόμιμα κλήθηκαν.
Ο Πρόεδρος αφού διαπίστωσε την ύπαρξη νόμιμης απαρτίας κήρυξε την έναρξη
της Συνεδρίασης.
Στη Συνεδρίαση παραβρέθηκε και η υπάλληλος της ΠΕΔ Στερεάς Ελλάδας Γεραντώνη
Παγώνα, για την τήρηση των Πρακτικών.2
Πριν την εισαγωγή στην ημερήσια διάταξη ο Πρόεδρος ζήτησε και έλαβε την
έγκριση του Σώματος για τη συζήτηση εκτός ημερήσιας διάταξης του θέματος:
«Συζήτηση και λήψη απόφασης αναστολής της εφαρμογής του
Ν.4714/2020(Α΄148) αρθ.107 «Μηχανισμός Αποτροπής Συσσώρευσης
Ληξιπρόθεσμων Οφειλών προς τρίτους από τους ΟΤΑ».
Αριθμός Απόφασης 24 / 2021
Ο Πρόεδρος της Π.Ε.Δ. Στερεάς Ελλάδας, κ. Σουλιώτης ενημέρωσε το Σώμα για
το σχετικό αίτημα που κατέθεσε, πριν την έναρξη της συνεδρίασης, ο Δήμαρχος
Δελφών, κ. Ταγκαλής, και του έδωσε τον λόγο προκειμένου να εισηγηθεί επί του
θέματος.
Ο κ. Ταγκαλής επεσήμανε τα εξής:
«Σύμφωνα με το Νόμο 4714/2020(Α΄148) αρθ.107 προβλέπεται:
“Άρθρο 107 – Μηχανισμός αποτροπής συσσώρευσης ληξιπρόθεσμων οφειλών προς
τρίτους από τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης
1. Εντός δύο (2) μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος και έπειτα από αίτημα του
Υπουργείου Εσωτερικών, συστήνεται στον δεσμευμένο τομέα του Ταμείου
Παρακαταθηκών και Δανείων, άτοκος και ακατάσχετος «Ειδικός λογαριασμός
κάλυψης ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τρίτους» για κάθε Οργανισμό Τοπικής
Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ), ο οποίος χρησιμοποιείται σε περιπτώσεις που οι ΟΤΑ
συσσωρεύουν ληξιπρόθεσμες οφειλές, σύμφωνα με το άρθρο 8 του
π.δ. 80/2016 (Α΄ 145).
2. Εντός δεκαπέντε (15) ημερών από τη λήξη κάθε ημερολογιακού τριμήνου, ο
Προϊστάμενος Οικονομικών Υπηρεσιών έκαστου ΟΤΑ:
α) υποβάλλει στο Υπουργείο Εσωτερικών αναλυτική κατάσταση με τις
ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του ΟΤΑ προς τρίτους κατά την τελευταία ημέρα του
τριμήνου. Στην κατάσταση παρατίθενται ανά παραστατικό δαπάνης κατ’ ελάχιστον
τα στοιχεία που προβλέπεται να τηρούνται στο μητρώο δεσμεύσεων και οι λόγοι μη
εξόφλησης και
β) καταθέτει στον ειδικό λογαριασμό της παρ. 1 το χρηματικό ποσό που απαιτείται,
προκειμένου το υπόλοιπο του λογαριασμού να καλύπτει το σύνολο των
ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του ΟΤΑ προς τρίτους, εξαιρουμένων των δαπανών
που δεν έχουν εξοφληθεί με υπαιτιότητα των δικαιούχων ή είναι ενταγμένες σε
ειδικά προγράμματα και εκκρεμεί η εκταμίευση χρηματοδότησης από τον αρμόδιο
φορέα.
3. Εντός τριάντα (30) ημερών από τη λήξη του τριμήνου, το Υπουργείο Εσωτερικών
ελέγχει το ισοζύγιο του υπολοίπου του ειδικού λογαριασμού και των
ληξιπρόθεσμων οφειλών του ΟΤΑ προς τρίτους κατά την τελευταία ημέρα του
τριμήνου, εξαιρουμένων των δαπανών της περ. β) της παρ. 2. Όταν το ισοζύγιο είναι
αρνητικό, τότε το έλλειμμα καλύπτεται με ισόποση παρακράτηση από την επόμενη
μηνιαία επιχορήγηση μέσω των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων προς τον ΟΤΑ για
λειτουργικές και λοιπές γενικές δαπάνες. Το παρακρατούμενο ποσό κατατίθεται
στον ειδικό λογαριασμό προς αποκατάσταση του ισοζυγίου και προς εξόφληση των 3
απαιτήσεων των δικαιούχων που περιλαμβάνονται στην κατάσταση ληξιπρόθεσμων
υποχρεώσεων. Το ποσό που παρακρατείται δεν μπορεί να υπερβαίνει το είκοσι
πέντε τοις εκατό (25%) του ενός δωδέκατου (1/12) της ετήσιας τακτικής
επιχορήγησης που δικαιούται ο ΟΤΑ για λειτουργικές και λοιπές γενικές δαπάνες
μέσω των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων, υπό την προϋπόθεση ότι τεκμηριώνεται η
αδυναμία πληρωμής τμήματος ή του συνόλου των ληξιπρόθεσμων οφειλών,
γεγονός που πιστοποιείται με συμπληρωματική αναφορά του Προϊσταμένου
Οικονομικών Υπηρεσιών του ΟΤΑ κατά την υποβολή της έκθεσης της περ. α) της
παρ. 2. Όταν από τον έλεγχο προκύπτει θετικό ισοζύγιο, το ποσό του πλεονάσματος
αποδεσμεύεται από τον ειδικό λογαριασμό και, με εντολή της αρμόδιας υπηρεσίας
του Υπουργείου Εσωτερικών, μεταφέρεται στον τραπεζικό λογαριασμό του ΟΤΑ,
που τηρείται στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων ή στην Τράπεζα της Ελλάδος.
4. Ο έλεγχος της παρ. 3 πραγματοποιείται με βάση τα στοιχεία της κατάστασης
ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων, τα στοιχεία που τηρούνται στις βάσεις δεδομένων
οικονομικών στοιχείων του Υπουργείου Εσωτερικών, σύμφωνα το άρθρο 41 του
ν. 4483/2017 (Α΄ 107), και τα στοιχεία του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων,
αναφορικά με τα υπόλοιπα των ειδικών λογαριασμών κάλυψης των ληξιπρόθεσμων
οφειλών προς τρίτους. Σε περίπτωση μη εμπρόθεσμης υποβολής της κατάστασης
ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων, ο έλεγχος πραγματοποιείται αποκλειστικά με βάση
τα υπόλοιπα στοιχεία, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι εξαιρέσεις της περ. β) της
παρ. 2.
5. Κάθε ΟΤΑ έχει πρόσβαση στα ποσά του ειδικού λογαριασμού μόνο για την
πληρωμή των παραστατικών που περιλαμβάνονται στην κατάσταση ληξιπρόθεσμων
υποχρεώσεων. Η εξόφληση των δικαιούχων μέσω του ειδικού λογαριασμού του
ΟΤΑ πραγματοποιείται με εντολή του ΟΤΑ προς το Ταμείο Παρακαταθηκών και
Δανείων για απευθείας καταβολή των οφειλόμενων ποσών στους λογαριασμούς
που τηρούν οι δικαιούχοι σε πιστωτικά ιδρύματα, μέχρι εξαντλήσεως του
υπολοίπου του λογαριασμού. Κατά την εξόφληση των δικαιούχων, ο ΟΤΑ
επιβαρύνεται μόνο με τα έξοδα ηλεκτρονικής μεταφοράς προς τους λογαριασμούς
των δικαιούχων και με το λειτουργικό κόστος του Ταμείου.
6. Με ευθύνη του Προϊσταμένου Οικονομικών Υπηρεσιών, τηρείται υποχρεωτικά
στον ΟΤΑ αρχείο με τα αντίγραφα των καταστάσεων ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων
της παρ. 1, των εντολών εξόφλησης μέσω του ειδικού λογαριασμού και των
καταστάσεων κίνησης του ειδικού λογαριασμού του φορέα. Το αρχείο τίθεται στη
διάθεση οποιουδήποτε ελεγκτικού οργάνου, του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους
και του Υπουργείου Εσωτερικών.
7. Με ευθύνη της αρμόδιας υπηρεσίας του Υπουργείου Εσωτερικών, δημοσιεύεται
σε τριμηνιαία βάση στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Εσωτερικών σύνοψη των
στοιχείων διαθεσίμων, απλήρωτων, εκκρεμών και ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων
προς τρίτους ανά ΟΤΑ και ανά νομικό πρόσωπο, καθώς και των παρακρατηθέντων
ποσών για την εξασφάλιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τρίτους.
8. Οι διατάξεις του παρόντος εφαρμόζονται για τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις της
31ης Δεκεμβρίου 2020 και εφεξής.
9. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών μπορεί να
ρυθμίζονται τεχνικά ζητήματα αποστολής των στοιχείων της παρ. 2, θέματα
αυτοματοποιημένου ελέγχου της παρ. 3, η διαδικασία πρόσβασης των ΟΤΑ στον 4
ειδικό λογαριασμό, καθώς και κάθε ειδικότερο ζήτημα για την εφαρμογή του
παρόντος”.
Οι παραπάνω διατάξεις είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, προκειμένου να μπορούν
να πληρώνονται εγκαίρως οι συμβαλλόμενοι με τους Δήμους, στηρίζοντας
ουσιαστικά τον ιδιωτικό τομέα.
Είναι δίκαιο να στηρίζεται ο ιδιωτικός τομέας, όμως η κυβέρνηση οφείλει να
στηρίξει αναλογικά και τους Δήμους γιατί:
Οι Καλλικρατικοί Δήμοι της Περιφέρειας:
-Είναι υποχρεωμένοι να δίνουν στην πρώτη γραμμή καθημερινά τη μάχη για την
αντιμετώπιση των προβλημάτων της καθημερινότητας των πολιτών.
-Εξ αιτίας της γεωμορφολογικής, δημογραφικής και οικονομικής κατάστασης
(μεγάλη έκταση, ορεινοί όγκοι, μεγάλο δημοτικό οδικό δίκτυο, μεγάλη διασπορά
μικρών οικισμών, γερασμένος πληθυσμός κ.α.) έχουν μεγάλα λειτουργικά κόστη και
χαμηλά τακτικά έσοδα.
-Εξ αιτίας της έλλειψης επαρκούς, ειδικευμένου και κατάλληλα εκπαιδευμένου
προσωπικού και γενικά στελεχιακού δυναμικού αντιμετωπίζουν αξεπέραστα
οργανωτικά προβλήματα.
-Οι περιορισμένοι-πετσοκομμένοι την τελευταία δεκαετία ΚΑΠ (η μηνιαία
επιχορήγηση) δεν επαρκούν για την κάλυψη των βασικών λειτουργικών εξόδων.
-Στηρίζουν Οικονομικά τα Νομικά τους πρόσωπα και ειδικά τις Δημοτικές
Επιχειρήσεις Ύδρευσης-Αποχέτευσης που αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα
εσόδων
-Έχουν υποστελεχωμένες Οικονομικές Υπηρεσίες.
-Η πανδημία επέφερε σοβαρότατες επιπτώσεις στα οικονομικά τους.
-Τα περιθώρια περικοπής δαπανών έχουν στενέψει σε σημείο αδυναμίας
αντιμετώπισης των πιεστικών βασικών αναγκών.
-Δεν έχουν δυνατότητα επιτυχίας περαιτέρω οικονομιών κλίμακας.
-Εξ αιτίας όλων των παραπάνω έχουν υποχρεωτικά υψηλές ληξιπρόθεσμες
υποχρεώσεις
-Πρόκειται να επωμιστούν άδικα, το Περιβαλλοντικό τέλος για πρώτη φορά το
τρέχον έτος, χωρίς να ευθύνονται
Σύμφωνα με την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 107 του Ν. 4714/2020, οι
Δήμοι είναι καταδικασμένοι να στερηθούν το 25% της μηνιαίας δόσης των ΚΑΠ για
πολλούς μήνες ή και χρόνια με τον κίνδυνο κατάρρευσης να είναι άμεσος και
υπαρκτός, με ανυπολόγιστες συνέπειες για τις τοπικές κοινωνίες.
Με βάσει τα παραπάνω προτείνω στο Σώμα να λάβει απόφαση και τις ανάλογες
πρωτοβουλίες για την άμεση αύξηση των ΚΑΠ, προκειμένου να καλυφθούν οι
πρόσθετες οικονομικές υποχρεώσεις των Δήμων. Σε διαφορετική περίπτωση, να
εκδοθεί άμεσα μεταβατική διάταξη για προσωρινή αναστολή εφαρμογής του
Νόμου 4714/2020(Α΄148) αρθ.107».5
Ο Πρόεδρος της Π.Ε.Δ., κ. Σουλιώτης συμφωνώντας με την εισήγηση του κ.
Ταγκαλή επεσήμανε: «Επί του θέματος θα ήθελα να ενημερώσω το Σώμα ότι στη
χθεσινή συνεδρίαση του ΔΣ της ΚΕΔΕ ο Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών, κ.
Πέτσας μας ενημέρωσε ότι θα δοθεί τρίμηνη παράταση για τα ληξιπρόθεσμα. Από
εκεί και μετά, συμφωνούμε όλοι μας ότι οι διατιθέμενοι πόροι προς τους Δήμους
έχουν περικοπεί σημαντικά από το 2010 και μετά. Συμφωνούμε επίσης ότι η
πανδημία έχει επιτείνει το πρόβλημα. Οι Δήμοι καταβάλλουν κάθε προσπάθεια για
να είναι λειτουργικοί και παράλληλα να τηρούν τις υποχρεώσεις τους απέναντι
στους συνεργάτες τους και το γεγονός αυτό το αναγνωρίζουν και οι ίδιοι. Τόσο η
ΚΑΠ όσο και η ΣΑΤΑ πρέπει να αυξηθούν άμεσα και ο κ. Πέτσας δεσμεύτηκε ότι η
Κυβέρνηση κινείται προς αυτή τη λογική, κι αν όχι το 2022, το 2023 θα αυξηθούν οι
διατιθέμενοι πόροι προς τους Δήμους. Αλλά, ως τότε, συμφωνώ με τον συνάδελφο
κ. Ταγκαλή ότι η εφαρμογή των προθεσμιών του αρθ. 107 του Νόμου
4714/2020(Α΄148) πρέπει να ανασταλεί».
Ακολούθησαν οι τοποθετήσεις των Μελών και μετά από διαλογική συζήτηση το
Δ.Σ. της Π.Ε.Δ. Στερεάς Ελλάδας
ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ ΟΜΟΦΩΝΑ
Την υποβολή αιτήματος προς το Υπουργείο Εσωτερικών για την άμεση αύξηση των
ΚΑΠ, προκειμένου να καλυφθούν οι πρόσθετες οικονομικές υποχρεώσεις των
Δήμων και σε κάθε περίπτωση για την άμεση έκδοση μεταβατικής διάταξης για την
προσωρινή αναστολή εφαρμογής του άρθρου 107 του Νόμου 4714/2020 (Α΄148),
έως ότου υπάρξει ικανή αύξηση των πόρων της ΚΑΠ.
Αφού συντάχθηκε το παρόν πρακτικό υπογράφεται.
Ο Γραμματέας Ο Πρόεδρος
Ιωάννης Κοντζιάς
Δήμαρχος Ιστιαίας-Αιδηψού
Νικόλαος Σουλιώτης
Δήμαρχος Καρπενησίου
Τα Παρόντα Μέλη
1. Ψαθάς Γεώργιος, Δήμαρχος Διρφύων Μεσσαπίων – Αντιπρόεδρος
2. Στιβακτή Αθανασία, Δήμαρχος Αμφίκλειας Ελάτειας
3. Ταγκαλής Παναγιώτης, Δήμαρχος Δελφών
4. Λιόλιος Χαράλαμπος, Δήμαρχος Δομοκού
5. Καπεντζώνης Γεώργιος, Δήμαρχος Δωρίδος
6. Αναστασίου Γεώργιος, Δήμαρχος Θηβαίων
7. Μπουραντάς Αθανάσιος, Δήμαρχος Κύμης Αλιβερίου
8. Ζεκεντές Αθανάσιος, Δήμαρχος Λοκρών
9. Βάκα Ελένη, Δήμαρχος Χαλκιδέων
10. Σύρου Ελένη, Δημοτική Σύμβουλος Δίστομου-Αράχωβας-Αντίκυρας
11. Χαλβατζής Σταμάτης, Δημοτικός Σύμβουλος Θηβαίων
12. Χατζησταμάτης Ανδρέας, Δημοτικός Σύμβουλος Θηβαίων
13. Κουτσοβέλης Σωτήριος, Δημοτικός Σύμβουλος Λαμιέων
14. Φώσκολος Παναγιώτης, Δημοτικός Σύμβουλος Λαμιέων
15. Ρούλιας Ιωάννης, Δημοτικός Σύμβουλος Λαμιέων6
16. Γκίνης Ιωάννης, Δημοτικός Σύμβουλος Τανάγρας
17. Κώσταρος Χαράλαμπος, Δημοτικός Σύμβουλος Χαλκιδέων
Ακριβές Απόσπασμα
από το Βιβλίο των Πρακτικών
του Δ.Σ. της Π.Ε.Δ. Στερεάς Ελλάδας