Πέρυσι το καλοκαίρι ένας γνωστός δημοσιογράφος μεγάλης ημερήσιας εφημερίδας των Αθηνών έλεγε σε ομήγυρη στην παραλία τη Ιτέας όπου έκανε διακοπές, ότι εδώ και χρόνια ο ίδιος και η γυναίκα του έχουν ως …<<χόμπυ>> την αξιοποίηση όλων των προσφορών, κουπονιών κλπ Super Market και άλλων καταστημάτων όχι ευκαιριακά αλλά σε συστηματική ετήσια βάση.
<<Με χαρτί και μολύβι, στο τέλος του έτους διαπιστώσαμε ότι κάθε χρόνο έχουμε κέρδος στα λεγόμενα οικιακά έξοδα πάνω από 20%!!!>> . Και αν μάλιστα είσαι προσεκτικός – διότι το …<<χόμπι>> θέλει και έναν στοιχειώδη προγραμματισμό για να μην έχεις πολλά αποθέματα- το κέρδος μπορεί να μεγαλώσει κι άλλο! Παραδέχεται ωστόσο ότι ένα αρνητικό είναι ότι για να <<καλύπτεται>. Όλες τις αναγκαίες αγορές, πρέπει να κάνει κύκλο σε 5-6 σούπερ μαρκετ…
Την τάση αυτή επιβεβαίωσε παριστάμενο πρώην στέλεχος Super Market σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, που τώρα ζει στην γειτονική Βοιωτία : <Πρέπει να σας πω ότι καταναλωτές αυτής της κατηγορίας – όχι ευκαιριακοί- είναι αρκετοί. Μάλιστα μου έχει κάνει εντύπωση ότι αρκετοί είναι άντρες, αν και συγκριτικά οι πελάτισσες είναι περισσότερες>>…
Τις συζητήσεις αυτές θυμηθήκαμε όταν είδαμε τις προάλλες τα στοιχεία της ετήσιας πανελλήνιας έρευνας του ΙΕΛΚΑ 2014-2021 :
Όλο και περισσότερο οι Έλληνες κυνηγούν τις προσφορές και εκπτώσεις που παρέχουν τα σουπερμάρκετ μέσα από πρακτικές έξυπνων αγορών, Η μέση εξοικονόμηση που προκύπτει από την στάθμιση του συνόλου ανέρχεται σε 13%, ποσοστό αυξημένο σε σχέση με τα προηγούμενα έτη .
Πρακτικά, η μηνιαία συνολική αξία αυτών των ενεργειών αντιστοιχεί κατά μέσο όρο σε όφελος σε πάνω από 350 ευρώ ετησίως για το 2020, με τη μέση ετήσια εξοικονόμηση τα τελευταία χρόνια να είναι πάνω από 300 ευρώ. Η αξία αυτή είναι σταθερή σε ετήσια βάση την τελευταία 5ετία με εξαίρεση το 2016. Συνολικά η μέση εξοικονόμηση ανά νοικοκυριό εκτιμάται σε περίπου 2.100 ευρώ για την εξεταζόμενη περίοδο, επισημαίνεται στην παρουσίαση του Foodreport.
Οι απόψεις των καταναλωτών γύρω από τις προσφορές δείχνουν μία σταδιακή αλλαγή. Χαρακτηριστικό είναι ότι ενώ το 2017 το 74% των ερωτώμενων κυνηγούσε τις προσφορές και τις εκπτώσεις στο σουπερμάρκετ, αυτό το ποσοστό το 2020 έχει διαμορφωθεί σε 20%. Παράλληλα, μειώνεται και η επίδραση που έχουν οι προσφορές και οι εκπτώσεις στην επιλογή καταστήματος. Το ποσοστό των καταναλωτών που επίλεγε κατάστημα με κύριο λόγο τις προσφορές έχει μειωθεί από 63% το 2017 σε 44% το 2020.
Χαρακτηριστικό του βαθμού υιοθέτησης προσφορών από τον καταναλωτή είναι το γεγονός ότι το 47% του κοινού δηλώνει ότι προτιμάει περισσότερες προσφορές, παρά χαμηλές τιμές. Σε σχέση με τις πηγές πληροφόρησης για τις προσφορές και τις εκπτώσεις, , τα κύρια κανάλια είναι τα ενημερωτικά φυλλάδια με 53%, η τηλεόραση με 46% και το διαδίκτυο με 29%.