Ο εκάστοτε πολιτικός εκπρόσωπος του Νομού μας (εκλεγμένος βουλευτής) αλλά και οι Δήμαρχοι με πρώτο ενδιαφερόμενο αυτόν του Δήμου Δελφών, έχουν ως μέλημα να μη «σκάσει» στα δικά τους χέρια η βόμβα που φέρει τίτλο «Κλείσιμο του ΤΕΙ Άμφισσας», την τελευταία 10ετία.
Το ΤΕΙ Άμφισσας (τα τμήματά του), φτιάχτηκε στον απόηχο μιας εποχής Πολιτικών παροχών προς τις Περιφέρειες ως αντιστάθμισμα των δαπανών που γίνονταν στα αστικά κέντρα και των μεγάλων έργων όπως οι οδικοί άξονες. Μιας εποχής που φάνταζε Οικονομικά εύρωστη (φαινομενικής όπως στην συνέχεια αποδείχτηκε).
Έτσι προσπαθούσαν να απαλύνουν με τον τρόπο αυτό, να ξεγελάσουν και κοροϊδέψουν ισχυρίζομαι εγώ, τα αιτήματα αυτών που θεωρούσαν «φτωχούς συγγενείς» ανά την Επικράτεια, οι εκάστοτε Κυβερνήσεις.
Αποτέλεσμα, αυτά τα ελπιδοφόρα Αναπτυξιακά Έργα (;) όπως διαφημίστηκε και το δικό μας ΤΕΙ Άμφισσας για τον τόπο μας, να καταστούν με το χρόνο δισεπίλυτα προβλήματα και πολιτικός βραχνάς για κάθε εκλεγμένο εκπρόσωπο και να μεγεθύνουν την αγωνία των κατοίκων που πίστεψαν και επένδυσαν σε ένα συμπληρωματικό εισόδημα, από την στιγμή που διαισθάνονται και κατανοούν με το χρόνο, πως το εγχείρημα είναι από ασταθές έως άπιαστο.
Για να έρθουμε στο προκείμενο, την επιβίωση του ΤΕΙ Άμφισσας, πρέπει να έχουμε υπ’ όψη μας ορισμένα δεδομένα.
Η επιβίωση στην Περιφέρεια μιας Πανεπιστημιακής σχολής ή ενός ΤΕΙ απαιτεί ως προϋπόθεση την λειτουργία δύο (2) Σχολών, δηλαδή 4 τμημάτων από δύο σε καθεμία. Η συνθήκη αυτή διασφαλίζει την επαρκή Ακαδημαϊκή μάζα (αριθμό σπουδαστών ή φοιτητών) η οποία κρίνεται ως απαραίτητη για την συνέχιση της λειτουργίας του εκπαιδευτικού ιδρύματος.
Σήμερα στο ΤΕΙ της Άμφισσας εγγράφονται 200 σπουδαστές και παρακολουθούν οι 40. Επίσης στο 2ο εξάμηνο που ξεκινάει τώρα, αν και τα μαθήματα γίνονται διαδικτυακά, άρα δεν απαιτείται η φυσική παρουσία του σπουδαστή με αποτέλεσμα να διευκολύνετε από την άποψη της οικονομίας των εξόδων και του χρόνου, οι εγγραφές για παρακολούθηση των μαθημάτων ανήλθαν σε 52!. Αυτά ως αναφορά το Τμήμα της «Περιφερειακής & Οικονομικής Ανάπτυξης» που έχει ιδρύσει η Γεωπονική Σχολή. Το άλλο Τμήμα «Πολιτισμού & Αγροτουρισμού» δεν λειτουργεί καθόλου.
Συμπέρασμα: Η συνθήκη λειτουργίας δύο (2) Σχολών με δύο (2) τμήματα σε κάθε μία δεν ικανοποιείται αυτή την στιγμή και ούτε και πρόκειται να συμβεί αυτό στο μέλλον.
Η Υπουργός Παιδείας συγκρότησε πριν από πολύ καιρό Επιτροπή από καθηγητές, οι οποίοι με Ακαδημαϊκά κριτήρια θα εισηγηθούν ποιες σχολές πρέπει να παραμείνουν σε λειτουργία Πανελλαδικά και ποιες όχι. Όπως έχω πληροφορηθεί η πρόταση για την σχολή στο ΤΕΙ Άμφισσας που δεν λειτουργεί είναι να καταργηθεί. Αυτό σημαίνει πως στο τέλος θα συμπαρασύρει και την άλλη.
Με κριτήρια Οικονομικά ούτε λόγος να γίνεται. Ειδικά όταν έχουμε να κάνουμε με Κυβερνήσεις που η Παιδεία αντιμετωπίζεται ως εμπόρευμα και όχι ως κοινωνική παροχή στο κοινωνικό σύνολο.
Το κόστος των κτηριακών εγκαταστάσεων του ΤΕΙ Άμφισσας, αποτελεί σπατάλη του δημοσίου χρήματος από την στιγμή που δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τον σκοπό για τον οποίο κατασκευάστηκαν. Για να είχαν αποτελέσει μια πραγματική επένδυση του Ελληνικού δημοσίου, θα έπρεπε να είχαν δαπανηθεί περισσότερα χρήματα με τα οποία θα είχαν παράλληλα με τις κτηριακές υποδομές κατασκευαστεί όσα απαιτούνται, τα οποία θα διασφάλιζαν ομαλές & προσελκύουσες συνθήκες σε κάθε νέα και νέο που έχει όνειρο να φοιτήσει σε ένα σύγχρονο Πανεπιστήμιο. Τότε θα ήταν πολύ δύσκολο το ΤΕΙ Άμφισσας να αφεθεί στην τύχη του. Όμως τέτοιος στόχος δεν υπήρχε όπως εξηγούμε στην αρχή.
Άρα με την εξάλειψη των Ακαδημαϊκών κινήτρων και την απουσία Οικονομικού ενδιαφέροντος, από την στιγμή που η Εκπαίδευση έτσι γίνεται αντιληπτή σε μια ανταγωνιστική με οικονομικά κριτήρια λογική από πλευράς Υπουργείου Παιδείας, η υπουργός κα Κεραμέως θα αποφασίσει αποκλειστικά με το Πολιτικό συμφέρον της Κυβέρνησης για το ΤΕΙ Άμφισσας. Ακριβώς όπως έγινε και όλα τα προηγούμενα χρόνια.
Αν η οικονομική κατάσταση την «σπρώξει» να κλείσει το ΤΕΙ Άμφισσας, την απόφαση θα την χρεώσει στην Επιτροπή των Καθηγητών που το εισηγήθηκε. Αν την «παίρνει» να το κρατήσει, θα το καρπωθεί Πολιτικά και Επικοινωνιακά για όσο το κρατήσει.
ΟΙ ΣΠΟΥΔΑΣΤΕΣ; Τι γίνεται με όσους έχουν φτάσει στο τέλος των σπουδών τους οι οποίοι σύμφωνα με το νόμο Γαβρόγλου, του προηγούμενου υπουργού Παιδείας, μπορούν να αντιστοιχίσουν το Πτυχίο τους με Πανεπιστημιακό; Αυτό μπορεί να επιτευχθεί όταν ένας σπουδαστής, αφού ολοκληρώσει και περάσει επιτυχώς τα μαθήματα της σχολής του, ζητήσει και παρακολουθήσει ακόμα δέκα (10) μαθήματα αντίστοιχου Πανεπιστημιακού Τμήματος. Με τον τρόπο αυτό παίρνει το Πτυχίο του.
Όμως το πρόβλημα με το ΤΕΙ Άμφισσας είναι πως οι σπουδαστές του Τμήματος «Διοίκησης Πολιτιστικών και Τουριστικών Μονάδων» το οποίο παρακολούθησαν και τελείωσαν, δεν βρίσκουν αντίστοιχο Τμήμα με το ίδιο Γνωστικό Αντικείμενο στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο, έτσι ώστε να το παρακολουθήσουν και να πάρουν το Πτυχίο τους. Την λύση αυτού του προβλήματος δεν την γνωρίζω, ούτε μπορώ να φανταστώ πως θα το ξεπεράσει το Υπουργείο Παιδείας ακόμα και με πολιτική απόφαση.
Πιστεύω πως ήρθε η ώρα λέγοντας τα πράγματα με το όνομά τους να πάρουμε ΓΕΝΝΑΙΕΣ και σκληρές αποφάσεις για τον τόπο μας.
Η εμμονή της λειτουργίας του ΤΕΙ Άμφισσας κάτω από αυτές τις συνθήκες, θα συνεχίζει και θα αποφέρει τον πολιτικό εμπαιγμό μας με την θέλησή μας και τον ανοχή μας.
Η ανάπτυξη του τόπου μας και του Νομού μας πρέπει να επανασχεδιαστεί με τόλμη, χωρίς φόβο ανατροπής καταστάσεων και συνηθειών που μας «βαραίνουν» χρόνια.
Η Παιδεία στον τόπο μας ξεκινά από την διατήρηση και διασφάλιση αρχικά της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όπου μας διαφεύγει ηθελημένα ή άθελα η συρρίκνωση που επέρχεται και σε αυτές τις βαθμίδες τα τελευταία χρόνια. Αρχίζοντας από την δημογραφική μείωση, το κλείσιμο τάξεων και σχολείων, τον ελάττωση των εκπαιδευτικών…
Το επόμενο βήμα είναι η στήριξη των Ειδικών σχολείων, του Μουσικού, του Νυχτερινού του ΕΠΑΛ. Στο στόχαστρό μας πρέπει να μπουν ΙΕΚ και ΚΑΚ, να δημιουργήσουμε ειδικότητες στο ΕΠΑΛ που να έχουν σχέση με την ιστορία και την κουλτούρα του τόπου μας. Δημιουργώντας έτσι πολλαπλασιαστές εκπαίδευσης που θα αναβιώσουν προσπάθειες όπως η Ναυτική Σχολή στο Γαλαξίδι και θα ανοίξουν νέους ορίζοντες που θα προσελκύσουν φοιτητές – σπουδαστές για εκπαιδευτικούς σκοπούς αλλά και επισκέπτες.
Όλο αυτό πρέπει να είναι ένα μίγμα δυναμικό και ευέλικτο. Με προβολή στην εκπαίδευση και την μάθηση. Ξεκαθαρισμένο από μεριάς μας πως πρέπει να διεκδικήσουμε από τον Κρατικό κορβανά και πολιτικά να το υπερασπιστούμε μιας και δεν θα είναι «φιλικό» όταν θα είναι έξω από Κυβερνητικά σχέδια. (Τέτοια σχέδια δεν υπάρχουν στα συρτάρια, αλλά είναι μικρότερα ως αναφορά το οικονομικό ρίσκο όπως αρέσκονται να επιχειρηματολογούν οι Κυβερνώντες).
Τέλος πρέπει να σταματήσουμε να σφυρίζουμε αδιάφορα, ως αναφορά σε όσα διαμείβονται στην Παιδεία και αναφέρομε στο τελευταίο Νομοσχέδιο. Ένα Νομοσχέδιο ακόμα στην σειρά όλων εκείνων που έχουν ταλανίσει την Παιδεία 50 χρόνια στην χώρα μας. Όλα είναι μια συνέχεια και το ΤΕΙ Άμφισσας δεν βρίσκεται σε ένα παράλληλο κόσμο με όλα τα άλλα, τον δικό μας κόσμο.
Η συρρίκνωση των εισακτέων στα Πανεπιστήμια κλείνει σχολές, άρα επηρεάζει και το ΤΕΙ Άμφισσας. Η εξίσωση των Ιδιωτικών Πανεπιστημίων με τα Κρατικά, κλείνει το ΤΕΙ Άμφισσας. Η αστυνομοκρατία στα Πανεπιστήμια σκοπό έχει την κατάργηση του Αυτοδιοίκητου των Σχολών ανεξάρτητα των προσχημάτων κι αυτό κλείνει το ΤΕΙ Άμφισσας. Ο περιορισμός των Δαπανών στην Παιδεία κλείνει το ΤΕΙ Άμφισσας.
Όλα είναι αλληλένδετα και σε συνέχεια και είναι καλό όσοι & όσες αποφασίσουμε να ασχοληθούμε για το αύριο του τόπου μας, να ασχοληθούμε πραγματικά.
Μέγκος Παναγιώτης
Επικεφαλής στους
«ΠΟΛΙΤΕΣ στο ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ»