Το 2ο Τμήμα του Γεωπονικού – Τα δεδομένα και οι προκλήσεις
υπό το πρίσμα εφαρμογής του νέου νόμου για τα ΑΕΙ
Μπορεί ο κ. Τσίπρας και η ομάδα προπαγάνδας της Κουμουνδούρου να είχαν δώσει εντολή στις Νομαρχιακές τους Οργανώσεις να «διαμαρτύρονται» για τα 37 πανεπιστημιακά τμήματα, που ιδρύθηκαν ανά την Ελλάδα με βουλευτικές τροπολογίες στο «παρά πέντε» της ψήφισης του νόμου Γαβρόγλου κι η λειτουργία των οποίων βρίσκεται σε αναστολή, στην τριήμερη συζήτηση όμως του νομοσχεδίου για την ανώτατη εκπαίδευση που ολοκληρώθηκε χθες στη Βουλή, ούτε ο ίδιος, ούτε ο Κοινοβουλευτικός του Εκπρόσωπος, ούτε ο Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ κ. Ν. Φίλης, ούτε κάποιος από τους δεκάδες βουλευτές που πήραν το λόγο, βρήκαν να πουν έστω μια λέξη για τα Τμήματα αυτά, τα οποία στις τοπικές κοινωνίες συνεχίζουν κάποιοι να τα εμφανίσουν σαν «κατάκτηση».
Ο ακαδημαϊκός χάρτης της χώρας αποτέλεσε δυστυχώς αντικείμενο άναρχης, αυθαίρετης, άκριτης αναδιάταξης τα τελευταία χρόνια. Συμβιβασμοί, εξυπηρέτηση συμφερόντων και πολιτικών σκοπιμοτήτων, κοντόφθαλμος στρατηγικός σχεδιασμός, έλλειψη μελετών σκοπιμότητας και βιωσιμότητας.
Ένα από τα Τμήματα που δημιουργήθηκαν με το νόμο Γαβρόγλου ήταν το Τμήμα «Πολιτισμού και Αγροτικού Τουρισμού» του Γεωπονικού Πανεπιστημίου με έδρα την Άμφισσα, με τροπολογία που υπογράφεται από τον τότε Βουλευτή Φωκίδας του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος δεν φρόντισε καν να τηρήσει στοιχειωδώς τον Κανονισμό της Βουλής και να καταθέσει τουλάχιστον εμπρόθεσμα την τροπολογία, που, όπως διαπιστώνεται από το αντίγραφο που επισυνάπτω, κατατέθηκε ΕΚΠΡΟΘΕΣΜΑ.
Η αιτιολογία, που περιέχεται στην τροπολογία, είναι η εξής: «Με την προτεινόμενη διάταξη ιδρύεται ‘Τμήμα Πολιτισμού και Αγροτικού Τουρισμού’ με έδρα την Άμφισσα. Η ίδρυση του Τμήματος σε μια περιοχή όπου βρίσκονται οι Δελφοί και είναι χαρακτηρισμένη ως μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς Unesco, όπου βρίσκονται οι προστατευόμενες περιοχές (Εθνικοί Δρυμοί Παρνασσός, Γκιώνα, Βαρδούσια) και Κορινθιακός Κόλπος (περιοχή Natura) ενώ ταυτόχρονα παράγονται αγροκτηνοτροφικά προϊόντα υψηλής ποιότητας θα συνδυάσει τον Πολιτισμό με τον Τουρισμό και την αγροτική παραγωγή».
Σε όλα σχεδόν τα κράτη του σύγχρονου κόσμου, η ίδρυση πανεπιστημιακών τμημάτων είναι αποτέλεσμα μακροχρόνιου διαλόγου, μελέτης και έρευνας που λαμβάνει υπόψη διεθνή standards.
Η ίδρυση Τμήματος Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης με εκπρόθεσμη βουλευτική τροπολογία – έκθεση ιδεών, επιπέδου Δημοτικού Σχολείου, αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία.
Ενδεικτική, ωστόσο, του πόσο ο ΣΥΡΙΖΑ σέβεται την ανώτατη εκπαίδευση. Άλλωστε, είναι ο νόμος Γαβρόγλου, που κατάργησε «εν μια νυκτί» την τεχνολογική εκπαίδευση στην Ελλάδα, καταργώντας ταυτόχρονα το βιώσιμο Τμήμα, που λειτουργούσε στην Άμφισσα.
Ας μην κρυβόμαστε. Δημιούργησαν 37 νέα τμήματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης για λόγους καθαρά ψηφοθηρικούς.
Στο αρχικό κείμενο του νόμου Γαβρόγλου δεν προβλεπόταν στο Νομό μας Πανεπιστημιακό Τμήμα.
Υπό το βάρος των κατακραυγών, των πιέσεων από τους πολίτες και τα ΜΜΕ, για ν΄αποφύγουν την εκλογική κατάρρευση στις εκλογές του 2019, αναγκάστηκαν πανικόβλητοι να δημιουργήσουν όπως-όπως Τμήματα ΑΕΙ και -βέβαια- το δεύτερο τμήμα της Άμφισσας.
Χωρίς κανένα διάλογο, χωρίς να γνωρίζουν ποιες ανάγκες καλύπτουν, το ειδικότερο γνωστικό τους αντικείμενο, τα προγράμματα σπουδών, τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων. Ήξεραν πολύ καλά ότι ήταν αδύνατο να λειτουργήσουν.
Σκοπός τους ήταν να κατασκευάσουν «επί χάρτου» εκλογικό αφήγημα και, μετά τις εκλογές του 2019, που γνώριζαν ότι θα έχαναν, να μπορούν να κατηγορούν, όπως κάνουν, την Κυβέρνηση και τους βουλευτές για έλλειψη ενδιαφέροντος! Γι αυτό και πονηρά προέβλεψαν την έναρξη της εκπαιδευτικής λειτουργίας τους από το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021.
Φθηνό προεκλογικό πυροτέχνημα και πολιτική παγίδα α λα ΣΥΡΙΖΑ.
Ως Βουλευτής, έχω αποδείξει έμπρακτα το ενδιαφέρον μου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Φωκίδα. Αναφέρω ενδεικτικά τρεις κρίσιμες, κατά την άποψή μου, περιπτώσεις: α) Όταν το 2007 διαπιστώθηκε η αδυναμία συνέχισης κατασκευής του κτηρίου, λόγω αδυναμίας εφαρμογής της μελέτης, ζήτησα από τον τότε Υφυπουργό Παιδείας, κ. Ταλιαδούρο, την απένταξη του έργου από το Γ΄ΚΠΣ, την εκπόνηση νέας μελέτης και την ένταξή του στο Δ΄ΚΠΣ, αναλαμβάνοντας πλήρως την ευθύνη και το πολιτικό κόστος από τον κίνδυνο ματαίωσης κατασκευής του. Σήμερα έχουμε από τις καλύτερες και πιο σύγχρονες εγκαταστάσεις ΑΕΙ στην Ελλάδα, β) το 2006 για να αντιμετωπιστεί ο κίνδυνος παύσης λειτουργίας του Τμήματος Τουριστικών Επαγγελμάτων, εξαιτίας της βαθμολογικής βάσης του 10, μετά από διαδικασία μηνών και έκδοση προεδρικού διατάγματος, μετά πλήρη επεξεργασία και με εμπεριστατωμένη αιτικολογία από το αρμόδιο Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας, άλλαξε το γνωστικό αντικείμενο σε «Εμπορίας-Διαφήμισης», που κατέστησε βιώσιμο το Τμήμα και γ) το Δεκέμβριο 2019, η Υπουργός Παιδείας υπέγραψε τις 6 θέσεις ΔΕΠ για το Τμήμα του Γεωπονικού Πανεπιστημίου της Άμφισσας.
Πιστεύω ακράδαντα στην αναβάθμιση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στην Χώρα μας. Αναβάθμιση όμως δεν συνιστά η πλήρης ελευθερία πρόσβασης στα Πανεπιστήμια, η βραχυχρόνια ικανοποίηση των νέων μας και των οικογενειών τους, ότι έλαβαν μια θέση σε αει, χωρίς να μας ενδιαφέρει τι θα σπουδάσουν, πότε και αν θα αποφοιτήσουν, αν θα μπορέσουν ποτέ να βρουν δουλειά σε επαγγέλματα υπερκορεσμένα ή χωρίς αντίκρισμα στην αγορά εργασίας.
Δεν έχουμε εκλεγεί για να δώσουμε φρούδες ελπίδες στους πολίτες και ιδιαίτερα στους νέους μας. Θέλουμε να δώσουμε πραγματικές διεξόδους, για να τους βοηθήσουμε να ακολουθήσουν τις κλίσεις και τις δεξιότητές τους και όχι να χάσουν πολύτιμα χρόνια από την ζωή τους, επειδή πέρασαν σε ένα τμήμα που τυχαία επέλεξαν από τα εκατοντάδες που είχαν δικαίωμα να δηλώσουν στο μηχανογραφικό. Αυτό επιτυγχάνεται με το νέο νόμο για τα ΑΕΙ, που ψηφίσθηκε από την Βουλή.
Πιστεύω επίσης ότι η λειτουργία τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι ουσιαστική και αναβαθμίζει την κοινωνική, πολιτιστική και οικονομική ζωή του τόπου μας.
Αυτονόητη προϋπόθεση είναι το Τμήμα ή τα Τμήματα να πληρούν τις απαραίτητες προϋποθέσεις, ώστε να δηλώνονται από τους υποψηφίους. Εάν οι υποψήφιοι δεν τα δηλώνουν, όσα και να ιδρύσουμε με αυτό που αποκαλείται «πολιτική απόφαση», όπως συνέβη με ο νόμο Γαβρόγλου και τις τροπολογίες των βουλευτών, δεν θα λειτουργήσουν.
Τα Τμήματα γίνονται «ελκυστικά», όχι επειδή το επιθυμούν οι βουλευτές, οι περιφερειάρχες, οι δήμαρχοι ή οι τοπικές κοινωνίες και τα επιβάλλουν οι Υπουργοί, αλλά όταν οι νέοι μας και οι οικογένειές τους γνωρίζουν πως, σε ένα ασφαλές ακαδημαϊκό περιβάλλον, με συγκεκριμένα προγράμματα σπουδών και ικανό διδακτικό προσωπικό θα αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες που θα τους οδηγήσουν σε απόκτηση πτυχίου, με το οποίο θα μπορούν να βρουν εργασία ή να συνεχίσουν –εφόσον το επιθυμούν- σε μεταπτυχιακό επίπεδο τις σπουδές τους.
Σε ό,τι αφορά την ίδρυση νέων Τμημάτων, πρέπει να καλύπτουν πραγματικές ακαδημαϊκές ανάγκες και να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες συνθήκες και απαιτήσεις εργασίας. Το οικείο Πανεπιστήμιο προεχόντως αξιολογεί και αποφασίζει εάν μπορεί να στηρίξει και βεβαίως να χρηματοδοτήσει νέα τμήματα. Αυτή είναι η διεθνής πρακτική. Δεν εθελοτυφλούμε. Δεν λαϊκίζουμε. Δεν εκμεταλλευόμαστε πολιτικά την αγωνία των νέων μας να σπουδάσουν και το μόχθο των οικογενειών τους. Λέμε με θάρρος την αλήθεια.
Με αυτά τα δεδομένα για το δεύτερο τμήμα στην Άμφισσα, οφείλουμε ν΄ αναμείνουμε την αιτιολογημένη, βάσει ακαδημαϊκών κριτηρίων, απόφαση της Συγκλήτου του Γεωπονικού και την αξιολόγηση της ανεξάρτητης αρχής.
Ταυτόχρονα, όσοι πραγματικά ενδιαφερόμαστε για το Πανεπιστήμιο (Αυτοδιοίκηση, φορείς κ.λπ.) πρέπει να είμαστε έτοιμοι, σε συνεχή συνεργασία με τα όργανα Διοίκησης του Γεωπονικού, να παρέχουμε κάθε σχετική διευκόλυνση στο Πανεπιστήμιο και τους φοιτητές μας (π.χ. λειτουργία φοιτητικών εστιών, αναβάθμιση του ψηφιακού περιβάλλοντος στην πόλη μας κ.λπ.), ώστε να εξασφαλίσουμε την απρόσκοπτη λειτουργία του υφιστάμενου τμήματος και –δεδομένων των εξαιρετικών κτηριακών εγκαταστάσεων- να διεκδικήσουμε την λειτουργία μεταπτυχιακών ή ερευνητικών τμημάτων και, ενδεχομένως, μεταφορά λειτουργούντος τμήματος στο πλαίσιο μιας εσωτερικής αναδιάταξης.
Όποιος ουσιαστικά θέλει να βοηθήσει ας στρατευτεί σε αυτή την κοινή προσπάθεια.