Πιστεύω ακράδαντα ότι η κατασκευή του διαγώνιου οδικού άξονα Θερμοπυλών – Ιτέας – Αντιρρίου (κατά νεότερη εκδοχή Λαμίας – Άμφισσας – Αντιρρίου) αποτελεί έργο μείζονος σημασίας για ολόκληρη την Κεντρική Ελλάδα. Από το 2004 προσπαθώ με επιμονή και με δεκάδες παρεμβάσεις μου εντός και εκτός Βουλής να πείσω όσο το δυνατόν περισσότερους για την αναγκαιότητα του έργου αυτού.
Του Γιάννη Μπούγα*
Η αναβάθμιση της διασύνδεσης, μέσω του διαγώνιου, μεταξύ του ανατολικού και δυτικού άξονα της Χώρας θα επιφέρει σημαντικές αλλαγές στον τρόπο που διεξάγονται οι οδικές μεταφορές, καθώς θα λειτουργήσει ως είσοδος – έξοδος σε πρωτεύουσες και νευραλγικής σημασίας οδικές αρτηρίες (ΠΑΘΕ, Ε65, Ιόνια Οδός) και βασικούς λιμένες. Θα μειώσει την χιλιομετρική απόσταση μεταξύ Λαμίας – Πατρών κατά 25 χιλιόμετρα περίπου (από 185 χιλιόμετρα σε 160 χιλιόμετρα) και την χρονική διάρκεια της διαδρομής κατά μιάμιση ώρα (από 3 ώρες σε 1 ώρα και 30 λεπτά). Θα απορροφήσει μεγάλο μέρος της κίνησης από την ανατολική και βόρεια Ελλάδα προς τη δυτική Ελλάδα και την Πελοπόννησο, μέσω της γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου και αντιστρόφως, θα συνδέσει τους μεγάλους λιμένες της Πάτρας και του Βόλου και γενικότερα θα αυξήσει τις επιλογές μετακίνησης προσώπων και διακίνησης εμπορευμάτων. Εξαιτίας αυτών θα δημιουργήσει πολύ σημαντικές προοπτικές σε όλους τους τομείς της οικονομικής δραστηριότητας, υπέρ της εθνικής οικονομίας και των τοπικών κοινωνιών, καθώς με βεβαιότητα θα αυξήσει το ΑΕΠ στις περιοχές που άμεσα ή έμμεσα επηρεάζει η κατασκευή του, αμβλύνοντας ταυτόχρονα περιφερειακές ανισότητες.
Ιδιαίτερα και προφανή οφέλη θα αποκομίσει η Φωκίδα από την κατασκευή του, ιδίως στους τομείς του τουρισμού, του εμπορίου και της αγοράς ακινήτων.
Το πρώτο ουσιαστικό βήμα για την κατασκευή του δρόμου ήταν η έγκριση δημοπράτησης με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Κωνσταντίνου Αχ. Καραμανλή, του τμήματος: «Τέλος Παράκαμψης Γραβιάς – Ισόπεδος Κόμβος Μεταλλείων Βωξίτη», προϋπολογισμού 12.850.000 ευρώ.
Το πλέον αποφασιστικό όμως μέχρι σήμερα βήμα για την υλοποίησή του είναι η συμπερίληψη του ως άνω έργου στην τελική έκθεση του Σχεδίου Ανάπτυξης για την Ελληνική Οικονομία (γνωστή ως «Έκθεση Πισαρίδη»), στο οποίο περιλαμβάνονται οι δράσεις που προτείνονται, βάσει της οικονομικής ανάλυσης των χαρακτηριστικών της ελληνικής οικονομίας και της διεθνούς εμπειρίας από την εφαρμογή αντιστοίχων αναπτυξιακών πολιτικών.
Ειδικότερα, στις προτάσεις της ανωτέρω Έκθεσης που αφορούν συγκεκριμένα τις επενδυτικές προτεραιότητες, αναφέρονται επί λέξει τα εξής: «Εκτός του άξονα ΠΑΘΕ, απαιτείται σχεδιασμός δράσεων για βελτίωση των συγκοινωνιακών υποδομών, με στόχο την ενίσχυση του επιπέδου κινητικότητας, προσβασιμότητας και περιφερειακής σύγκλισης στο σύνολο της χώρας. Τέτοια έργα μπορεί να περιλαμβάνουν τους κάθετους άξονες της Εγνατίας Οδού προς τα βόρεια σύνορα, τη σύνδεση των αυτοκινητοδρόμων Α1 και Α8, τις οδικές συνδέσεις Λαμία – Άμφισσα – Αντίρριο και Καλαμάτα – Πύλος, τον Νότιο Οδικό Άξονα Κρήτης με τους κάθετους άξονες…» (παράγραφος υπό 5.5.3, σελ. 176 της Έκθεσης).
Επιτέλους αναγνωρίζεται η καθοριστική και κατά προτεραιότητα σημασία του έργου, καθώς αναφέρεται ως πρώτο μεταξύ των προτεινόμενων, για την ανάπτυξη και την Εθνική Οικονομία.
Επειδή σε μείζονος σημασίας θέματα απαιτείται η ευρύτερη δυνατή συνεργασία, ανεξαρτήτως κομματικής ή ιδεολογικής τοποθέτησης απέστειλα ήδη επιστολή προς τους/τις Βουλευτές όλων των κομμάτων, που εκπροσωπούν τις συνδεόμενες με το έργο περιφερειακές ενότητες – Φθιώτιδας, Αιτωλοακαρνανίας και Αχαΐας -, προκειμένου να πραγματοποιηθεί σε σύντομο χρόνο κοινή διαβούλευση για τον συντονισμό των ενεργειών και την ενεργή ανάμειξη των λοιπών εμπλεκόμενων φορέων, με σκοπό την παροχή κάθε δυνατής συνδρομής και ενημέρωσης για την υλοποίηση του ως άνω έργου.
Στο πλαίσιο της διαπεριφερειακής συνεργασίας στην οποία προσβλέπω και σε αυτονόητη συνεννόηση με τον Περιφερειάρχη κ. Φάνη Σπανό, θα επιδιώξω την συνεργασία με τους δήμους, τα Επιμελητήρια κλπ, ώστε η συνένωση δυνάμεων να φέρει το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα.
Επιπλέον εργαζόμαστε για την ολοκλήρωση των μελετών του Τμήματος Άγιος Νικόλαος – Αντίρριο, ώστε να ολοκληρωθεί πλήρως το έργο.
*Ο Γιάννης Μπούγας είναι Βουλευτής Φωκίδας