Της Αφροδίτης Παπαθανάση
- Πρέπει να θέσουμε σαφείς στόχους για το τι θέλουμε να κάνουμε.
Τι θέλουμε να κάνουμε με τα χρήματα που διαθέτουμε για δράσεις πολιτισμού, σε ορίζοντα 10ετίας, 15ετίας. Θα έχουμε τελικά ένα, δύο, δέκα εκατομμύρια ευρώ σε ορίζοντα δεκαετίας μόνο για εκδηλώσεις ή πρέπει να προσπαθήσουμε για κάτι περισσότερο ισχυρό ως αποτύπωμα, όπως:
1ον Πως ως το ΔΙΚΤΥΟ θα μπορέσει τελικά να προβάλει 12 μήνες το χρόνο, σωστά, με στατιστικά στοιχεία και μετρήσιμα αποτελέσματα τη Φωκίδα,
2ον Πως οι εκδηλώσεις και δράσεις μας θα έχουν σαφές αποτύπωμα πολιτιστικής παρακαταθήκης στον τόπο μας και συνολικά στη Στερεά,
3ον Πως θα συνεργασθεί με Συλλόγους, για να «εξελίξει» και στηρίξει δράσεις, όπως, για παράδειγμα, αυτή του Στοιχειού Χάρμαινας και της πολιτισμικής παρακαταθήκης των Μικρασιατών.
- Έως στιγμής, τι δεν καταφέραμε:
- Να συνδέσουμε το ΔΙΚΤΥΟ ΔΕΛΦΩΝ με τα Σχολεία, την Πολιτιστική Εκπαίδευση και το Μουσικό Σχολείο,
- Να συνδέσουμε το ΔΙΚΤΥΟ με τις συλλογικές δράσεις, ως αμφικτιονία, με Πολιτιστικούς Συλλόγους της Φωκίδας, συλλόγους με ισχυρή παράδοση και παρακαταθήκη στις πόλεις και χωριά,
- Να συνδέσει το ΔΙΚΤΥΟ το σήμερα και το αύριο σε πολιτιστικά δρώμενα με την ταυτότητα της περιοχής, όπως η μουσική παράδοση της Φωκίδας στο Δημοτικό Τραγούδι,
- Να συνομιλήσει το ΔΙΚΤΥΟ με το Υπ. Πολιτισμού και Μουσεία για την ανάγκη της συντήρησης των Ανθιβόλων Παπαλουκά, με υλοποίηση έργου συντήρησης,
- Να φέρει στην περιοχή δράσεις, σεμινάρια, ομιλίες, συνέδρια, για την Τέχνη της αγιογραφίας με αναφορά στο έργο Παπαλουκά, ή και για την αναφορά στους Ζωγράφους και Ανθρώπους του Λόγου και των Επιστημών με καταγωγή από Φωκίδα.
- Τι μπορεί και πρέπει να γίνει σε επίπεδο εκδηλώσεων και συνεδρίων με συνέργιες ΔΙΚΤΥΟΥ ΔΕΛΦΩΝ – ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ και ΟΠΑΣΤΕ στη ΦΩΚΙΔΑ :
- Σκοπός δράσεων:
1ον ενίσχυση του πολιτιστικού αποτυπώματος στη Φωκίδα και στη Χώρα,
2ον συνεχή ροή επισκεπτών στην περιοχή.
- ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ και ΣΥΝΕΔΡΙΩΝ :
- Η πρώτη ενότητα αφορά το έργο Παπαλουκά.
Πρέπει σε ετήσια βάση, σεμινάρια αγιογραφίας, συνέδρια, συνεργασία με Σχολή Καλών Τεχνών, να φέρει σε Δεσφίνα και Άμφισσα, δράσεις για το έργο Παπαλουκά.
- Αλέξανδρος Δελμούζος.
- Ο παιδαγωγός που αναμόρφωσε την παιδεία.
Συνέδριο, πρωτόκολλο συνεργασίας με Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο.
- Δημοτικό Τραγούδι.
- Από την μουσική των Αρχαίων ελλήνων, στη βυζαντινή μουσική και στο Δημοτικό Τραγούδι.
- Συνεργασία με την ΕΡΤ και το Αρχείο ΕΡΤ, με τα Τμήματα Μουσικών Σπουδών των Πανεπιστήμιων, η Φωκίδα και η Στερεά να ακολουθήσει το δρόμο της Ηπείρου. Να σταθεί στο παραδοσιακό τραγούδι, στους πολλούς καλλιτέχνες από τη Φωκίδα, Κάββουρας, Τσαούσης, Κολλητήρη, Αναδιώτη, Θανάσης και Σοφία Βώττα, Γκανιάτσου, Αναδιώτη.
- Να μιλήσει για την Μουσική Παράδοση που οι Μικρασιάτες έφεραν μαζί τους.
- Εικαστικές Τέχνες.
- Πρωτόκολλο συνεργασίας με Σχολή Καλών Τεχνών.
- Θέλουμε, με τη συνεργασία των Καλών Τεχνών να φέρουμε κόσμο στην περιοχή, σε σημαντικές ετήσιες ροές καλλιτεχνών, σπουδαστών, επισκεπτών. Δεν είναι πρωτότυπη ιδέα, απλά δεν γίνεται, η συνεργασία των Αρχόντων της Περιοχής με Μορφωτικά Ιδρύματα και Πρεσβείες.
- Η καλλιτεχνική εκπαίδευση για παιδιά και ενήλικους πρέπει να επιστρέψει στην περιοχή και να συμπεριλάβει όσο δυνατόν και περισσότερους ανθρώπους που βιώνουν αποκλεισμό.
- Το νερό.
- Πολιτική παρακαταθήκη γύρω από λίμνη Μόρνου, πλωτή ξύλινη εξέδρα εκδηλώσεων με συνέργια και κάλυψη κόστους από ΕΥΔΑΠ. Ετήσιες εκδηλώσεις για το τόπο που άλλαξε, το χωρίο που χάθηκε στη λίμνη, το δημόσιο αγαθό νερό.
- Οι Μικρασιάτες Πρόσφυγες.
Συνεργασία του ΔΙΚΤΥΟΥ με Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου με ζητούμενο την ιστορική, πολιτισμική και ανθρώπινη αφήγηση, έρευνα, συνέδρια και εκδηλώσεις για τους Μικρασιάτες Πρόσφυγες στη Φωκίδα.
Ακόμη μια ιδέα είναι στο λιμάνι της Ιτέας να δημιουργηθεί ένα έργο τέχνης – μνήμης προς τιμή τους.
- Σε ετήσιο συνεχή κύκλο πόροι και ενέργεια ΔΙΚΤΥΟΥ και ΟΠΑΣΤΕ πρέπει να κατευθυνθούν στα Σχολεία, στα ΙΕΚ, στα Τοπικά Παραρτήματα Πανεπιστημίων.
- Μάθηση, σχολεία, διαρκής εκπαίδευση.
- Το ΔΙΚΤΥΟ πρέπει να συνεργαστεί με προσχολική αγωγή, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και ήδη όφειλε να συνεργάζεται με Μουσικό Σχολείο, Ωδεία, Φιλαρμονικές, Μουσικές προσπάθειες και σχήματα νέων ανθρώπων.
- Η επικοινωνία και προβολή σήμερα κουβαλούν πίσω τους, αλγόριθμους, επιστήμες, ειδικούς, μετρήσιμους στόχους και αποτελέσματα.
- Η προβολή του Νομού, πολιτιστική, τουριστική, είναι σαφές ότι πρέπει, είτε μέσω ΔΙΚΤΥΟΥ είτε μέσω ΟΠΑΣΤΕ, πρέπει να φύγει οριστικά από τυχαίες προσωπικές «πρωτοβουλίες» αντιδημάρχων και αντιπεριφερειαρχών.
- Μην ξεχνάμε ότι υπάρχει πλούτος υλικού από Πολίτες και Μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου για σειρά στοιχειών, ιστορικά, αρχαιολογικά, ψηφιακό υλικό, φωτογραφίες, υλικό που μια ιστοσελίδα θα μπορούσε συνολικά και εθελοντικά να φιλοξενήσει.
- Αλλά, η επικοινωνία και προβολή σήμερα, όπως η τουριστική προβολή ενός τόπου, κουβαλούν πίσω τους, αλγόριθμους, λογισμικά, εφαρμογές για διαδίκτυο, επιστήμες, ειδικούς, μετρήσιμους στόχους και αποτελέσματα. Και με αυτόν τον τρόπο από ΟΠΑΣΤΕ και ΔΙΚΤΥΟ πρεπει να γίνει η προβολή, όχι ερασιτεχνισμοί, καθαρά επαγγελματική δουλειά με αρχή, μέση, τέλος και κυρίως με μετρήσιμα αποτελέσματα και στατιστικά.
- Αντί επιλόγου.
- Σαφώς ΔΙΑΥΓΕΙΑ παντού, αφορά τον ΟΠΑΣΤΕ, χρηματοδοτήσεις δράσεων, συλλόγων, εξόδων. Το ΔΣ του ΟΠΑΣΤΕ ηθικά, καθώς διαχειρίζεται χρήματα δημοσίου, οφείλει να έχει κάθε απόφαση, κάθε αιτιολόγηση χρηματοδότησης στο ΔΙΑΥΓΕΙΑ και να ορίζει δημόσιες πρόσκλησεις, με κριτήρια σαφή για όλους, για χρηματοδότηση προτάσεων.
- Να προσπαθήσουμε για έναν ετήσιο προγραμματισμό Σχολείων, Τουριστικών Πρακτορείων, Τμημάτων Σχολών Φοιτητών, με σκοπό επισκέψεις και δράσεις στα ΜΟΥΣΕΙΑ που υποστηρίζονται από το ΔΙΚΤΥΟ. Για παράδειγμα, η Συλλογή Δαραδήμου στο Χρισσό , είναι κόσμημα Ευρωπαϊκής εμβέλειας, δεν μπορεί να είναι «τυχαίο γεγονός» η επίσκεψη εδώ. Χρειάζεται, σιγά και σταθερά να έχουμε σχέδιο για κάθε Μουσειακό Χώρο.
- Οι Σύλλογοι στη Φωκίδα είναι πολλοί και ικανοί, λειτουργούν χρόνια με περγαμηνές, κύρος, σοφία.
Το ΔΙΚΤΥΟ πρέπει να γίνει χώρος που οι Σύλλογοι θα βρεθούν – θα συναντηθούν απόψεις, δημιουργία και ιδέες, για να ερωτηθούν, να μιλήσουν, να σχεδιάσουν – σχεδιάσουμε από κοινού, να συμπεριλάβουν την παρακαταθήκη και πολιτιστική κληρονομιά οικογενειών που ζούμε σήμερα μαζί, με καταγωγή από άλλες χώρες.
Οι Σύλλογοι, σε συνεργασία και συνεννόηση μαζί με το ΔΙΚΤΥΟ μπορούν να αναλάβουν ρόλο και βάρος εκδηλώσεων, επιτρέποντας στο ΔΙΚΤΥΟ να κινηθεί περισσότερο επιτελικά, καθώς δεν είναι ο κατά αρχάς ρόλος του να «αντικαταστήσει» Συλλόγους ή να κάνει μόνο «κλασσικές» εκδηλώσεις με μεγάλα ονόματα της κεντρικής μουσικής σκηνής
- Το ΔΙΚΤΥΟ δεν ήρθε για να αφήσει εκτός σκηνής, χρηματοδότησης και εκδηλώσεων τους ντόπιους καλλιτέχνες.
- Ζητήματα που αφορούν ρόλους, θέσεις, οργανόγραμμα, ακολουθούν το τι θέλουμε και τι δεν θέλουμε ή τι ονειρευόμαστε για τον Φορέα. Νομίζω χρειαζόμαστε υπευθύνους έργων, πχ σχέση ΔΙΚΤΥΟΥ με Σχολεία, ή ΔΙΚΤΥΟ και Παπαλουκάς, ρόλους που μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου, από κάθε Παράταξη, θα μπορούσαν να αναλάβουν, αλλά και ρόλους εξειδικευμένους όπου χρειάζεται συνδρομή επιστημονικού πεδίου και ειδικού, όπως διαδίκτυο και προβολή.