Π. Ταγκαλής: «Στόχος μία πόλη φιλική προς όλους και φυσικά στο περιβάλλον»
Εγκρίθηκαν τα προτεινόμενα μέτρα εφαρμογής των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων στην πόλη της Άμφισσας, κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Δελφών που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 29 Νοεμβρίου 2021.
Όπως ανέφερε κατά την τοποθέτησή του ο Δήμαρχος Δελφών, κ. Παναγιώτης Ταγκαλής, οι αλλαγές που αποφασίστηκαν αποτελούν συνέχεια μίας μακράς διαδικασίας, η οποία αφορά σε σειρά ελέγχων-μετρήσεων που έγιναν στην πόλη, εξαρτώμενες ταυτόχρονα από τις δεσμεύσεις του ΣτΕ, αλλά και τη διαβούλευση που ακολούθησε. Θα πρέπει να σημειωθεί επίσης ότι η εν λόγω κυκλοφοριακές αλλαγές προ της εισαγωγής στο Δημοτικό Συμβούλιο απέσπασαν τη σύμφωνη γνώμη του Συμβουλίου της Δημοτικής Κοινότητας Άμφισσας καθώς και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής.
«Στόχος μας είναι να διορθωθούν τα κακώς κείμενα της πόλης, μέσα από ένα πλέγμα παρεμβάσεων», τόνισε μεταξύ άλλων ο κ. Ταγκαλής, αναφέροντας επ’ αυτών την εξεύρεση χώρων στάθμευσης σε συγκεκριμένα σημεία του αστικού ιστού, αλλά και το έργο ενοποίησης των τριών πλατειών της Άμφισσας μέσω του δικτύου πεζοδρομίων. Πιο συγκεκριμένα ο Δήμαρχος σημείωσε: «Η παρούσα μελέτη περιλαμβάνει ένα διευρυμένο δίκτυο οδών ήπιας κυκλοφορίας, το οποίο σε συνδυασμό με τις προτεινόμενες διαπλατύνσεις-διαμορφώσεις πεζοδρομίων, καθώς και τους υφιστάμενους κατασκευασμένους πεζοδρόμους, δημιουργούν ένα δίκτυο πράσινων διαδρομών (διαδρομές ήπιας μετακίνησης) ενοποιώντας σε μεγάλο βαθμό τις τρεις κυριότερες πλατείες της πόλης, δηλαδή την Πλ. Εθν. Αντίστασης, την Πλ. Ησαΐα και την Πλ. Κεχαγιά».
Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι για την εκπόνηση της μελέτης και την κατάθεση των βέλτιστων προτάσεων έγιναν τα εξής:
• Συλλογή και Αξιολόγηση προβλημάτων και αιτημάτων πολιτών, φορέων/συλλόγων κλπ. που σχετίζονται με την κυκλοφοριακή λειτουργία και το σύστημα των μεταφορών για το σύνολο της πόλης της Άμφισσας.
• Μετρήσεις κυκλοφοριακών φόρτων, σε ώρες αιχμής και εκτός αιχμής
• Μετρήσεις σύνθεσης κυκλοφορίας (για την εξαγωγή των ποσοστών κυκλοφορίας ΙΧ, λεωφορείων, φορτηγών, κλπ)
• Απογραφές και μετρήσεις νόμιμων θέσεων στάθμευσης (παρά την οδό και εκτός οδού/ δημοτικά parkings)
• Απογραφές και μετρήσεις νόμιμα και παράνομα σταθμευμένων οχημάτων
• Απογραφές κυκλοφοριακής οργάνωσης και στάθμευσης πέριξ των μεγάλων πόλων της Πόλης (Δημαρχείο, Εμπορικό Κέντρο, Περιφέρεια, Νοσοκομείο, Αστυνομία, Γήπεδο, Σχολεία, κλπ)
• Απογραφή υφιστάμενου δικτύου Δημόσιων Συγκοινωνιών
• Προσδιορισμός τμημάτων του οδικού δικτύου με μειωμένη οδική ασφάλεια και υψηλό ποσοστό τροχαίων συμβάντων.
Η εφαρμογή των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, αν και γεωγραφικά αφορά στο κέντρο της πόλης, στην πραγματικότητα επηρεάζει την κυκλοφοριακή λειτουργία του συνόλου της. Τα μέτρα που αποφασίστηκαν, βάσει πάντα της μελέτης που έγινε, ακολουθούν βασικούς κανόνες και ορθές πρακτικές, με στόχο την αύξηση της οδικής ασφάλειας στο οδικό δίκτυο και την αναβάθμιση αυτής. Σημαντική επισήμανση, όπως επίσης αναφέρθηκε κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, το ότι η εφαρμογή των μέτρων αφορά σε δύο χρονικούς ορίζοντες, ήτοι στο βραχυπρόθεσμο και το μεσοπρόθεσμο μέλλον με τις αντίστοιχες παρεμβάσεις (πχ κυκλοφοριακή οργάνωση του οδικού δικτύου, εφαρμογή σήμανσης και αντίστοιχα κατασκευή έργων για τη διαπλάτυνση πεζοδρομίων, βελτίωση ισόπεδων κόμβων, κλπ).
Ο αντιδήμαρχος Δ.Ε.Άμφισσας, κ. Νικόλαος Λουπάκος, σημείωσε: «Παρά τις αντιξοότητες που παρουσιάστηκαν, πιστοί στις δεσμεύσεις μας εργαζόμαστε βάσει των όσων ο νόμος μας επιτρέπει με μοναδικό γνώμονα τη βελτίωση των συνθηκών κυκλοφορίας στην πόλη της Άμφισσας, κάνοντάς την περισσότερο φιλική σε όλους, τόσο στους πεζούς όσο και σε εκείνους που χρησιμοποιούν τα οχήματά τους. Ταυτόχρονα όμως έχουμε χρέος να δημιουργήσουμε και τις συνθήκες ώστε η πόλη να γίνει ακόμα περισσότερο φιλική προς το περιβάλλον. Η επίτευξη όλων αυτών δεν μπορεί να αποτελεί συνέπεια μίας και μόνο παρέμβασης, αλλά ενός συνολικού πλέγματος ενεργειών τις οποίες ο Δήμος μας έχει δρομολογήσει τοποθετώντας διαδοχικά το ένα κομμάτι του παζλ δίπλα στο άλλο».
Επισυνάπτεται η συνοπτική παρουσίαση της μελέτης.
«ΜΕΛΕΤΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΩΝ ΡΥΘΜΙΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΑΜΦΙΣΣΑΣ»
ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ
Σκοπός της μελέτης με τίτλο «ΜΕΛΕΤΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΩΝ ΡΥΘΜΙΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΑΜΦΙΣΣΑΣ» είναι η αξιολόγηση της εφαρμογής των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, από το έτος 2018, βάσει του ΦΕΚ 4799/B/29.12.2017, στο Κέντρο της πόλης της Άμφισσας, καθώς και η πρόταση νέων κυκλοφοριακών ρυθμίσεων για τη βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών και της ποιότητας ζωής στην πόλη της Άμφισσας.
Το σύνολο των –βραχυπρόθεσμων και μεσοπρόθεσμων- μέτρων που προτείνονται στο πλαίσιο της προαναφερόμενης μελέτης ικανοποιούν τους κανόνες της επιστήμης και τις ορθές πρακτικές, με στόχο τη βελτίωση της κυκλοφοριακής λειτουργίας και της οδικής ασφάλειας, στο οδικό δίκτυο της περιοχής παρέμβασης.
Τα μέτρα που προτείνει η μελέτη είναι τα ακόλουθα:
Κυκλοφοριακή Οργάνωση
- αποχαρακτηρισμός από Εθνικό Οδικό Δίκτυο των οδών Λ. Σαλώνων, Γιδογιάννου και Κ. Καραμανλή.
- Εφαρμογή του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου σε όλη την περιοχή αναφοράς.
- Να κατασκευαστούν πεζοδρόμια στα οδικά τμήματα που δεν υπάρχουν. Τα νέα πεζοδρόμια θα πρέπει να εξασφαλίζουν την ελάχιστη, βάσει προδιαγραφών, «καθαρή» όδευση του 1,50μ (ή 2,05μ με οδικό εξοπλισμό)[1].
- Μείωση ορίου ταχύτητας σε 30 km/h σε συλλεκτήριες και τοπικές οδούς, ήτοι θα λειτουργούν ως ήπιας κυκλοφορίας με υλοποίηση σχετικών παρεμβάσεων. Οι παρεμβάσεις περιλαμβάνουν:
- εγκιβωτισμό θέσεων στάθμευσης,
- διαμόρφωση διασταυρώσεων με προεξοχές για την αποτροπή της παράνομης στάθμευσης και τη βελτίωση της ορατότητας (βελτίωση της οδικής ασφάλειας των κόμβων και της προσβασιμότητας),
- φυτεύσεις.
- Άρση αποσπασματικής πεζοδρόμησης του τμήματος της Ν. Κορδώνη, μεταξύ Δ.Κ. Κοντογιώργου και Β. Κανάτα. Η οδός Ν. Κορδώνη, από Δ.Κ. Κοντογιώργου έως Β. Κανάτα, μονόδρομος με κατεύθυνση από Δ.Κ. Κοντογιώργου προς Β. Κανάτα και ήπιας κυκλοφορίας.
- Η οδός 103η από Ν. Κορδώνη έως Λιανολοπούλου, μονόδρομος με κατεύθυνση από Ν. Κορδώνη προς Λιανολοπούλου και ήπιας κυκλοφορίας.
- Η οδός Δεστερλή από Λιανολοπούλου έως Ν. Κορδώνη, μονόδρομος με κατεύθυνση από Λιανολοπούλου έως Ν. Κορδώνη και ήπιας κυκλοφορίας.
- Η οδός Μαχαίρα από Πλ. Κεχαγιά έως Διάκου, μονόδρομος με κατεύθυνση από Πλ. Κεχαγιά προς Διάκου.
- Η οδός Διάκου, από Μαχαίρα έως Ανδρούτσου, μονόδρομος με κατεύθυνση από Μαχαίρα προς Ανδρούτσου
- Η οδός Κ. & Γ. Κορδώνη, από Γάτου έως Διάκου, μονόδρομος με κατεύθυνση από Ι. Γάτου προς Αθ. Διάκου.
- Η οδός Παπαχρήστου, από Ανδρούτσου έως Κ.&Γ. Κορδώνη, μονόδρομος με κατεύθυνση από Ανδρούτσου προς Κ.&Γ. Κορδώνη
- Η οδός Γκούρα, μονόδρομος με κατεύθυνση από Αθ. Διάκου προς Μαχαιρά και ήπιας κυκλοφορίας.
- Η οδός Μαρκίδου, από Λιανολοπούλου έως Κόντου, μονόδρομος με κατεύθυνση από Λιανολοπούλου προς Κόντου.
- Το οδικό τμήμα/ πλάτωμα, μεταξύ Ι. Γάτου και Εθν. Αντίστασης, μονόδρομος με κατεύθυνση από Εθν. Αντίστασης προς Ι. Γάτου και διαπλάτυνση πεζοδρομίων.
- Άρση αποσπασματικής πεζοδρόμησης του τμήματος της οδού Σταλλού, μεταξύ Πλ. Ησαΐα και Θοάντου. Η οδός Σταλλού, από Θοάντου έως Πλ. Ησαΐα, μονόδρομος με κατεύθυνση από Θοάντου προς Πλ. Ησαΐα και ήπιας κυκλοφορίας.
- Η οδός Σταλλού, από Θοάντου έως Μητροπόλεως διπλής κατεύθυνσης με απαγόρευση της στάθμευσης εκατέρωθεν του άξονα της και με διαπλάτυνση των δυτικών πεζοδρομίων.
- Η οδός Γερογιάννη, μεταξύ Σαθά και Μητροπόλεως, καθώς και η οδός Μητροπόλεως να διαμορφωθούν με κυβόλιθους, ώστε τα οχήματα να κινούνται με χαμηλή ταχύτητα (30χλμ/ώρα).
- Προτείνεται σε δεύτερο χρόνο η πεζοδρόμηση οδικών τμημάτων μεταξύ και πέριξ της Μητρόπολης και της Πλ. Ηρώων, αφού πρώτα ακολουθηθούν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες αδειοδότησης για την εφαρμογή της εν λόγω πρότασης. Ουσιαστικά, ενοποιείται η Πλατεία Ηρώων με τα οδικά τμήματα βόρεια και νότια αυτής, καθώς και με το οδικό τμήμα έμπροσθεν της Μητρόπολης. Οδική πρόσβαση δύναται να επιτρέπεται για την εξυπηρέτηση των παρακείμενων ιδιοκτησιών και του Ναού. Ωστόσο, δεδομένων των χρονοβόρων αδειοδοτήσεων για την εφαρμογή της προαναφερόμενης πρότασης, προτείνεται ως άμεση λύση ο χαρακτηρισμός των επιμέρους οδικών τμημάτων σε οδούς ήπιας κυκλοφορίας.
- Η οδός Μητροπόλεως, μεταξύ ALPHA BANK και Πλ. Ηρώων, μονόδρομος με κατεύθυνση από Ι. Γάτου προς Μητρόπολη.
- Η οδός Μητροπόλεως, μεταξύ Πλ. Ηρώων και Σταλλού, διπλής κατεύθυνσης με διαπλάτυνση των πεζοδρομίων και απαγόρευση παρόδιας στάθμευσης.
- Η οδός Εθν. Αντίστασης, από Καραϊσκάκη έως το πλάτωμα στη «συμβολή» με την οδό Ι. Γάτου, διπλής κατεύθυνσης με απαγόρευση της στάθμευσης εκατέρωθεν του άξονά της.
Στάθμευση
- Επαναλειτουργία του Συστήματος Ελεγχόμενης Στάθμευσης, καθώς και το ενδεχόμενο επέκτασης αυτού, εφόσον επανασυσταθεί η Δημοτική Αστυνομία.
- Χωροθέτηση δύο (2) θέσεων τουριστικών λεωφορείων επί της οδού Ψαρρού πλησίον της διασταύρωσης της με την οδό Σικελιανού (Γήπεδο Άμφισσας).
- Χωροθέτηση μιας θέσης φορτοεκφόρτωσης σε κάθε οδικό τμήμα που εξυπηρετεί νόμιμη παρόδια στάθμευση, για τις ώρες 7:00-9:00, στους εμπορικούς δρόμους του Κέντρου της Άμφισσας.
- Διερεύνηση από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου, σχετικά με την εύρεση χώρου στάθμευσης οχημάτων εκτός οδού, στις περιοχές που επισημαίνονται στο Χάρτη 3.1, ήτοι στα οικοδομικά τετράγωνα Ο.Τ. που περικλείονται από τις οδούς:
- Κανάρη – Λαχανά – Κοντορήγα – Διάκου
- Κανάρη – Δελμούζου – Π. Λύτρα – Γιδογιάννου – Εθν. Αντιστάσεως
- Λ. Σαλώνων – Λ. Κ. Καραμανλή – Αθ. Γκελεστάθη – Γ. & Φ. Τσίγκα
- Λ. Σαλώνων – Γ. & Φ. Τσίγκα – Αθ. Γκελεστάθη – Σικελιανού/ 10ης Απριλίου 1821
- Ν. Κορδώνη – Σικελιανού – Καρδάση – Δ. Κ. Κοντογιώργου
- Καρδάση- Δ. Κ. Κοντογιώργου – Λ. Κ. Καραμανλή
- Λιανολοπούλου – Αγ. Χαράλαμπος – Ήρας – Δεστερλή
- εφαρμογή του ΚΟΚ και σαν γενική αρχή, αναφέρονται τα ακόλουθα:
- Ιδιαίτερη πρόβλεψη για στάθμευση ΑΜΕΑ. Προτείνεται διακριτή χωροθέτηση θέσεων στάθμευση για ΑΜΕΑ, ιδιαίτερα σε περιοχές με μεγάλη ζήτηση (π.χ. εμπορίου και αναψυχής)
- Διαπλάτυνση του πεζοδρομίου, τουλάχιστον στα πρώτα 5,0μ, του κάθε οδικού τμήματος, με εγκιβωτισμό θέσεων στάθμευσης, ιδιαίτερα στους κόμβους και τα οδικά τμήματα που διαπιστώθηκε υψηλό ποσοστό παράνομης στάθμευσης (Γιδογιάννου, Σαλώνων, Πλ. Ησαΐα, κλπ)
- Απαγόρευση στάθμευσης βαρέων οχημάτων στους δημόσιους χώρους, σε περιοχές μικτών χρήσεων.
- Η χωροθέτηση των νόμιμων θέσεων στάθμευσης καθορίζεται από το πλάτος της οδού. Δεδομένου ότι η λωρίδα κυκλοφορίας μονής κατεύθυνσης ανέρχεται σε ~3μ. και το απαιτούμενο εύρος για παρόδια στάθμευση ανέρχεται σε 2μ., προτείνεται:
- Απαγόρευση της παρόδιας στάθμευσης από τη μία πλευρά των οδών που εξυπηρετούν αμφίδρομη κυκλοφορία και η διατομή τους (ενεργό πλάτος οδοστρώματος) είναι μικρότερη από 10μ. και έως 8μ. πλάτος.
- Απαγόρευση της παρόδιας στάθμευσης από τη μία πλευρά των οδών που εξυπηρετούν κυκλοφορία μονής κατεύθυνσης και η διατομή τους είναι μικρότερη από 7μ. και έως 5μ. πλάτος.
- Απαγόρευση της παρόδιας στάθμευσης επί των οδών που εξυπηρετούν αμφίδρομη κυκλοφορία και η διατομή τους είναι μικρότερη από 8μ.
- Απαγόρευση της παρόδιας στάθμευσης επί των οδών που εξυπηρετούν κυκλοφορία μονής κατεύθυνσης και η διατομή τους είναι μικρότερη από 5μ.
- Απαγόρευση της στάθμευσης παρά την οδό σε απόσταση 12μ. από τις πινακίδες υποχρεωτικής διακοπής πορείας (STOP).
- Απαγόρευση της στάθμευσης παρά την οδό πάνω σε διαβάσεις πεζών ή ποδηλατιστών και σε απόσταση μικρότερη από πέντε (5) μέτρα από αυτές.
- Απαγόρευση της στάθμευσης παρά την οδό σε απόσταση μικρότερη από δώδεκα (12) μέτρα από στάσεις λεωφορείων
- Απαγόρευση της στάθμευσης παρά την οδό σε απόσταση πέντε (5) μέτρων από την τομή των ρυμοτομικών ή των νοητών προεκτάσεων αυτών.
- Σε οδούς μονής κατεύθυνσης που εμφανίζεται πρόβλημα παράνομης στάθμευσης (ίσως και με διπλό παρκάρισμα) ακολουθείται, ως καλή πρακτική, η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων, έτσι ώστε το διαθέσιμο πλάτος του ενεργού οδοστρώματος να μπορεί αυστηρά να εξυπηρετήσει εκατέρωθεν παρόδια στάθμευση και διέλευση μιας λωρίδας κυκλοφορίας οχημάτων (π.χ. 2,0μ + 3,25μ + 2,0μ = 7,25 μ).
Σήμανση
Εφαρμογή ολοκληρωμένου καθεστώς κατακόρυφης και οριζόντιας σήμανσης της περιοχής παρέμβασης, με ιδιαίτερη προσοχή στα εξής:
- αντικατάσταση των φθαρμένων πινακίδων και επανεγκατάσταση όσων έχουν λανθασμένη τοποθέτηση ή φορά.
- επαναδιαγράμμιση των υφιστάμενων διαβάσεων, όπου αυτό κρίνεται απαραίτητο και επανεξέταση από τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου των σχετικών αποφάσεων (π.χ. Έγκριση, Κανονιστική, κλπ) για πρόβλεψη σήμανσης (κατακόρυφης και οριζόντιας) σε όλη την περιοχή παρέμβασης, ιδιαίτερα όσον αφορά στη διέλευση των πεζών.
- Διόρθωση και συμπλήρωση της υφιστάμενης οριζόντιας και κατακόρυφης σήμανσης των υφιστάμενων διαβάσεων πεζών, καθώς και κατάλληλη διαμόρφωση των πεζοδρομίων (κατασκευή ραμπών),
- Χωροθέτηση και σήμανση (οριζόντια και κατακόρυφη) νέων διαβάσεων πεζών σε θέσεις που παρατηρούνται αυξημένες ροές πεζών.
- Εφαρμογή μέτρων βελτίωσης/ συμπλήρωσης της υφιστάμενης σήμανσης, πέριξ των εκπαιδευτικών συγκροτημάτων με βάση την απόφαση με αριθμ. ΔΜΕΟ/Ο/3050 «Έγκριση Τεχνικών Οδηγιών κυκλοφοριακών παρεμβάσεων στο αστικό περιβάλλον για την εφαρμογή τους σε περιοχές σχολικών συγκροτημάτων και περιοχές με αυξημένη κίνηση στα πλαίσια βελτίωσης της οδικής ασφάλειας» ΦΕΚ2302/16.9.2013.
Διαμόρφωση/ Διαπλάτυνση πεζοδρομίων
Διαπλατύνσεις/ διαμορφώσεις πεζοδρομίων επί των οδών:
- Πλ. Ησαΐα, από Λ. Σαλώνων έως Ν. Κορδώνη
- Ν. Κορδώνη, από Πλ. Ησαΐα έως Π. Μπακογιάννη
- Αθανασοπούλου, από Φιλοθέου Επισκόπου Σαλώνων έως Κεχαγιά/ Αρείου Πάγου
- Αθ. Δημητράς
- Γ. Κοτορού, από Δημητράς έως Φιλοθέου Επισκόπου Σαλώνων
- Φιλοθέου Επισκόπου Σαλώνων
- Γερογιάννη, από Αγ. Θεοδώρων έως Βασιλοπούλου
- Μητροπόλεως
- Ευαγγελιστρίας
- Σταλλού
- Θόαντος, από Π. Μπακογιάννη έως Σταλλού
- Ι. Γάτου, από Κ. & Γ. Κορδώνη έως Ανδρούτσου
- Στη συμβολή των οδών Ι. Γάτου και Εθν. Αντίστασης
όπως αυτές παρουσιάζονται σχηματικά στον Χάρτη 3.1 «Προτεινόμενες Κυκλοφοριακές Ρυθμίσεις».
Κατασκευή σημειακών διαπλατύνσεων επί των πεζοδρομίων (εγκιβωτισμός θέσεων στάθμευσης), επί των οδών:
- Μητροπόλεως, στη συμβολή της με τη Σταλλού
- Φιλοθέου Επ. Σαλώνων, στη συμβολή της με την Ι. Γάτου
- Φιλοθέου Επ. Σαλώνων, στη συμβολή της με τη Γ. Κοττορού
- Φιλοθέου Επ. Σαλώνων, στη συμβολή της με την Αθανασοπούλου
- Αθανασοπούλου, στη συμβολή της με την Φιλοθέου Επ. Σαλώνων (έμπροσθεν Δημαρχείου)
- Αθανασοπούλου, στη συμβολή της με την Πλατεία Κεχαγιά (έμπροσθεν Δημαρχείου)
- Πλατεία Κεχαγιά, στη συμβολή της με την Μαχαίρα
- Πλατεία Κεχαγιά, στη συμβολή της με την Κόμνα Τράκα
- Ανδρούτσου, στη διασταύρωση της με της Διάκου
- Ι. Γάτου, στη συμβολή της με την Θόαντος
- Θόαντος, στη συμβολή της με την Σταλλού
- Ν. Κορδώνη, στη συμβολή της με την Π. Μπακογιάννη
- Ν. Κοδώνη, στη συμβολή της με την Πλ. Ησαΐα
- Πλ. Ησαΐα, στη συμβολή της με το πεζοδρομημένο τμήμα της Σαλώνων
- Πλ. Ησαΐα, στη συμβολή της με την Ν. Κοδώνη
- Πλ. Ησαΐα, στη συμβολή της με τη Λ. Σαλώνων
- Ανδρούτσου, στη συμβολή της με την Εθν. Αντίστασης
όπως αυτές παρουσιάζονται σχηματικά στον Χάρτη 3.1 «Προτεινόμενες Κυκλοφοριακές Ρυθμίσεις».
Οι παρεμβάσεις σε δρόμους που στον παρόντα χρόνο εμπίπτουν στην αρμοδιότητα της Περιφέρειας (Λ. Καραμανλή, Λ. Σαλώνων και Γιδογιάννου), προτείνεται να εφαρμοστούν σε δεύτερο χρόνο κατόπιν σχετικής σύμφωνης γνώμης. Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο της παρούσας προτείνεται:
Α) Διαμόρφωση/ διαπλάτυνση των πεζοδρομίων στη Λ. Καραμανλή, από Λ. Σαλώνων έως Γοδογιάννου, εκατέρωθεν της οδού. Στη μια πλευρά της Λ. Καραμανλή προτείνεται πέραν του πεζοδρομίου και η διαμόρφωση Ποδηλατοδρόμου.
Β) Σημειακή διαμόρφωση/ διαπλάτυνση (εγκιβωτισμός θέσεων) των πεζοδρομίων:
- στη Λ. Σαλώνων, στη διασταύρωση της με τη Γιδογιάννου,
- στη Λ. Σαλώνων, στη διασταύρωση της με την οδό Δελμούζου,
- στη Λ. Σαλώνων, στη διασταύρωση της με την οδό Δελμούζου,
- στη Λ. Σαλώνων, στη συμβολή της με την οδό Καραϊσκάκη,
- στην οδό Γιδογιάννου, στη διασταύρωση της με τη Λ. Σαλώνων.
Διαμόρφωση ισόπεδων κόμβων
- Καραϊσκάκη & Λ. Σαλώνων
- Καραϊσκάκη & Εθν. Αντίστασης
- Σιμοπούλου-Πανουργιά-Παπαθανασίου-Σαθά
Πράσινες Διαδρομές – Δίκτυο πεζού & ποδηλάτη
Υλοποίηση δικτύου πράσινων διαδρομών, το οποίο θα συνδέει σχολικά συγκροτήματα, αθλητικές εγκαταστάσεις, κεντρικά σημεία της πόλης, πλατείες (Κεχαγιά – Ησαΐα – Εθν. Αντίστασης), γειτονιές, κάστρο, μουσείο, κέντρο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, κλπ., μέσω οδών ήπιας κυκλοφορίας, πεζοδρόμων, ποδηλατοδρόμων και σημαντικών διαπλατύνσεων πεζοδρομίων.
Υπενθυμίζεται ότι στην πόλη έχουν ήδη υλοποιηθεί πεζοδρομήσεις και ηπιοποιήσεις. Στόχος του προτεινόμενου Δικτύου Πράσινων Διαδρομών είναι η επέκταση αυτών στο σύνολο της πόλης και η σύνδεση των υφιστάμενων διαδρομών πεζόδρομων και ήπιας κυκλοφορίας σε ένα ενιαίο δίκτυο, σε συνδυασμό με ένα ολοκληρωμένο δίκτυο ποδηλατόδρομου.
Δίκτυο Πράσινων Διαδρομών
Προτείνεται η τροποποίηση του υφιστάμενου ρυμοτομικού σχεδίου της πόλης της Άμφισσας (ΦΕΚ 309/Α/6.11.1953) και η σταδιακή αύξηση πεζοδρομήσεων και ηπιοποιήσεων οδών στο σύνολο του οδικού δικτύου της πόλης.
Προτείνεται υλοποίηση μέτρων και παρεμβάσεων στο τοπικό οδικό δίκτυο σύμφωνα με τις πλέον πρόσφατες οδηγίες[2] για τη βελτίωση της λειτουργίας του δικτύου οχημάτων και πεζών.
Τέλος, προτείνεται η διαμόρφωση πεζοδρομίων σε όλες τις οδούς του τοπικού οδικού δικτύου που δεν διαθέτουν, η ανάπλαση των υφιστάμενων πεζοδρομίων και η βελτίωση των τεχνικών/ γεωμετρικών χαρακτηριστικών των πεζοδρομίων με ελλιπή γεωμετρικά χαρακτηριστικά για την ευχερέστερη πεζή μετακίνηση των κατοίκων/ επισκεπτών.
Στις παρεμβάσεις που προτείνονται να υλοποιηθούν, δίνεται προτεραιότητα στην προσβασιμότητα στις ευάλωτες ομάδες, με ιδιαίτερη πρόβλεψη σε ράμπες ΑΜΕΑ στις διασταυρώσεις και σε οδεύσεις τυφλών επί των πεζοδρομίων, καθώς η εξυπηρέτηση/ προσβασιμότητα των Ατόμων με Αναπηρίες (ΑΜΕΑ) και Ατόμων με Μειωμένη Κινητικότητα (ΑΜΚ) είναι βασικό κριτήριο
Οδοί Ήπιας Κυκλοφορίας
Η παρούσα μελέτη προτείνει ένα διευρυμένο δίκτυο οδών ήπιας κυκλοφορίας στην κεντρική περιοχή της πόλης της Άμφισσας, το οποίο σε συνδυασμό με τις προτεινόμενες διαπλατύνσεις/ διαμορφώσεις πεζοδρομίων και τους υφιστάμενους κατασκευασμένους πεζοδρόμους δημιουργούν ένα δίκτυο πράσινων διαδρομών (ήτοι διαδρομών ήπιας μετακίνησης) ενοποιώντας σε μεγάλο βαθμό τις τρεις (3) κυριότερες πλατείες της πόλης της Άμφισσας , ήτοι Πλ. Εθν. Αντίστασης – Πλ. Ησαΐα – Πλ. Κεχαγιά.
Στον ακόλουθο πίνακα παρατίθενται τα οδικά τμήματα που προτείνονται ως οδοί ήπιας κυκλοφορίας.
Πίνακας 6.1: Προτεινόμενες οδοί Ήπιας Κυκλοφορίας
Οδός |
Από |
Έως |
Ν. Κορδώνη |
Δεστερλή |
Δ. Κ. Κοντογιώργου |
Σταλλού |
Θοάντος |
ΠΛ. Ησαΐα |
Αντ. Κονιάκου |
Διάκου |
Παπαχρήστου |
Γκούρα |
Διάκου |
Μαχαίρα |
Ευ. Ζαχαρίου |
Κόμνα Τράκα |
Μαχαίρα |
Κόμνα Τράκα |
Κ. & Γ. Κορδώνη |
Ανδρούτσου |
Πλ. Κεχαγιά |
Ελ. Κραββαρίτη |
Κοκκινοπούλου |
Κοκκινοπούλου |
Πλ. Κεχαγιά |
Μαχαίρα |
Ευαγγελιστρίας |
Οδικό τμήμα, μεταξύ και της Μητρόπολης και της Πλ. Ηρώων |
Πανουργιά |
Μητροπόλεως |
Ι. Γάτου |
Στάλλου |
Οδικό τμήμα, μεταξύ και της Μητρόπολης και της Πλ. Ηρώων |
|
|
Μιχαλοπούλου |
Γερογιάννη |
Πανουργιά |
Γ. Κοττόρου |
Φιλοθέου Επ. Σαλώνων |
Ανδρούτσου |
Γιατζή |
Γ. Κοττόρου |
Παπαχρήστου |
Παπαχρήστου |
Ανδρούτσου |
Γιατζή |
Δεστερλή |
Λιανοπούλου |
Ν. Κορδώνη |
Οδός 103η |
Ν. Κορδώνη |
Λιανοπούλου |
Β. Κανάτα |
Λ. Σαλώνων |
Ν. Κορδώνη |
Ποδηλατόδρομος
Προτείνεται η μελέτη Ποδηλατοδρόμου που να εξυπηρετεί τις μετακινήσεις από/ προς τις αθλητικές εγκαταστάσεις (δημοτικό γυμναστήριο, γήπεδο, κλπ) που χωροθετούνται ανατολικά της πόλης. Ο εν λόγω ποδηλατόδρομος δύναται να διέρχεται από την οδό που εξυπηρετεί το κοιμητήριο της Άμφισσας, να συνεχίζει παρά τον Κλάδο σύνδεσης της Ε.Ο. Άμφισσας-Μπράλλου με την ανατολική είσοδο/ έξοδο της πόλης και στη συνέχεια μέσω της οδού Θεμιστοκλή Μαυρίδη Αρχιπυροσβέστη να διέρχεται από την Ανάπλαση της οδού Υλαίθου.
Τέλος, προτείνεται η κατασκευή ποδηλατοδρόμου επί της Λ. Καραμανλή, ώστε να συνδεθεί ο ως άνω αναφερόμενος ποδηλατόδρομος, με τις εγκαταστάσεις του ΚΤΕΛ και των ΤΕΙ.
Αστική Συγκοινωνία – Μέσα Μαζικής Μεταφοράς
Λειτουργία μίας Γραμμής αποκλειστικά εντός της πόλης, που θα εξυπηρετεί τις περιμετρικές του κέντρου γειτονιές, για τη σύνδεση με το κέντρο, κατά προτεραιότητα στις γειτονιές που βρίσκονται δυτικά με έντονες κλίσεις, που αποτρέπουν την πεζή μετακίνηση. Επίσης, θα εξυπηρετούνται οι ειδικές ομάδες με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά και ώρες-συχνότητες μετακίνησης (μαθητές, εργαζόμενοι, συνταξιούχοι, μετακίνηση για νοσοκομείο, κλπ). Η λειτουργία της εν λόγω Γραμμής προτείνεται με ηλεκτρικό mini bus, με συχνότητα δρομολογίων ανά 20’ έως 30’.
[1] Οδηγός Σχεδιασμού «Σχεδιάζοντας για όλους», κεφ. 2, Υ.ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ., 1998)
[2] «Οδηγός Ανασχεδιασμού Αστικών Οδών Αρμοδιότητας Δήμων» (6/2019), ο οποίος συντάχθηκε από Ομάδα Εργασίας αποτελούμενη από επιστήμονες της Μονάδας Οργάνωσης της Διαχείρισης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων (ΜΟΔ) Α.Ε., του CIVINET CY-EL, της Μονάδας Βιώσιμης Κινητικότητας της Σχολής Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών του Ε.Μ. Πολυτεχνείου, Τομέας Γεωγραφίας και Περιφερειακού Σχεδιασμού και του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.