Επιστολή που απηύθυνε ο βουλευτής Βοιωτίας του Κινήματος Αλλαγής, Γιώργος Μουλκιώτης προς τον Περιφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας, την Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Βοιωτίας και τους Δημάρχους των Δήμων της Π.Ε. Βοιωτίας, σχετικά με προβληματισμούς και ζητήματα που ανακύπτουν στον νομό από την ανάρτηση των δασικών χαρτών, καθώς και συγκεκριμένες προτάσεις αντιμετώπισης τους.
Προς:
Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας
– κ. Περιφερειάρχη
-κ. Αντιπεριφερειάχη Π.Ε. Βοιωτίας
Δήμους Π.Ε. Βοιωτίας
-κ. Δήμαρχο Λιβαδειάς
-κ. Δήμαρχο Θηβαίων
-κ. Δήμαρχο Τανάγρας
-κ. Δήμαρχο Αλιάρτου-Θεσπιέων
-κ. Δήμαρχο Ορχομενού
-κ. Δήμαρχο Διστόμου-Αράχωβας-Αντίκυρας
Αθήνα, 31 Μαρτίου 2021
Θέμα: «Αδιέξοδα και αναστάτωση στους αγρότες της Π.Ε. Βοιωτίας από την ανάρτηση των δασικών χαρτών, που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης»
Ως γνωστόν, με ευθύνη της πολιτείας, έχει καθυστερήσει πολύ το θέμα της ανάρτησης των Δασικών Χαρτών σε όλη τη χώρα και στον νομό Βοιωτίας.
Πρόσφατα εν μέσω πανδημίας και συνεχιζόμενου lockdown, έλαβε χώρα ανάρτησης των Δασικών Χαρτών και ξεκίνησε από 5-3-2021 να «τρέχει» η προθεσμία 105 ημερών, εντός της οποίας οι πολίτες θα πρέπει να απευθυνθούν στην ιστοσελίδα του «Ελληνικού Κτηματολογίου», προκειμένου να καταθέσουν τις αντιρρήσεις τους, κατόπιν καταβολής τέλους ή να καταθέσουν ατελώς αιτήσεις πρόδηλων σφαλμάτων, δηλαδή μέχρι την Πέμπτη 17-6-2021.
Η εξέλιξη αυτή έχει αναστατώσει και εξοργίσει τους αγρότες της περιοχής μας.
Οι λόγοι είναι αντιληπτοί και δεν χρειάζονται περεταίρω εξήγηση.
Από την πρώτη συλλογή αποριών και ερωτημάτων που καταθέτουν οι πολίτες, ΔΥΣΤΥΧΩΣ οι αναρτήσεις περιέχουν πλήθος λαθών και σφαλμάτων όπως αυτά εντοπίζονται από την ανάρτηση της Διεύθυνσης Δασών των Αποκεντρωμένης Διοίκησης στον ειδικό διαδικτυακό τόπο της ιστοσελίδας του «Ελληνικού Κτηματολογίου».
Φαίνεται καθαρά ότι οι μελέτες βάσει των οποίων διαμορφώθηκαν οι νέοι αναμορφωμένοι δασικοί χάρτες στηρίχθηκαν σε μια απηρχαιωμένη και με διφορούμενους ορισμούς δασική νομοθεσία.
Η βάση των προβλημάτων που ανακαλύπτουμε καθημερινά είναι ότι:
• Η αναμόρφωσή τους βασίστηκε σε αεροφωτογραφίες του 1945, και όπου δεν υπήρχαν αυτές, γινόταν χρήση των αεροφωτογραφιών του 1960. Πολλοί από τους καλλιεργητές της Π. Ε. Βοιωτίας κατέχουν εκτάσεις που δεν δύνανται να αποδείξουν ότι νομίμως τις καλλιεργούν, διότι οι δασικές υπηρεσίες αρνούνται να δεχτούν: α) ότι δεν υπάρχουν σχετικοί τίτλοι β) τις αποδοχές κληρονομιάς μεταγενέστερες του 1945 καθώς και πρόσφατες γ) τα Ε9 που η Πολιτεία αποδέχεται για την καταβολή του ΕΝΦΙΑ ως ενδεικτικό στοιχείο ιδιοκτησίας και δ) δηλώσεις καλλιέργειας ΟΣΔΕ.
• Η σύνταξη των Δασικών Χαρτών έγινε μόνο από Γραφεία Μελετών εξειδικευμένα σε Δασικές Μελέτες, χωρίς να ληφθεί υπόψη ότι ένα σημαντικό τμήμα των χαρτών είναι ο χωρικός προσδιορισμός και των άλλων χρήσεων, με αποτέλεσμα η ανάρτηση να καταγράφει μια εικονική πραγματικότητα, με τεράστιες ιδιωτικές εκτάσεις που αξιοποιούταν από αγρότες και κτηνοτρόφους, να εμφανίζονται ως δημόσιες στους χάρτες.
• Η σύνταξη των δασικών χαρτών αγνόησε πλήρως το αμπελουργικό και ελαιοκομικό μητρώο (κτηματολόγιο) καθώς και το σύστημα αναγνώρισης αγροτεμαχίων του ΟΠΕΚΕΠΕ, όπου υποβάλουν τις δηλώσεις τους κάθε χρόνο οι αγρότες καθώς και τα περιουσιολόγια και τα συμβόλαια των ιδιοκτητών.
Είναι εύλογο ότι αυτές οι τεράστιες διαφοροποιήσεις ξεσηκώνουν αντιδράσεις από θιγόμενους αγρότες του νομού μας, τους οποίους δεν τους καθησυχάζουν αναφορές ότι όλες οι διαφορές θα λυθούν μέσα από τις διαδικασίες των επιτροπών αντιρρήσεων.
Αυτό γιατί:
• Για τα εκτεταμένα σφάλματα των χαρτών, οι ιδιοκτήτες αγρότες πρέπει να υποβληθούν στην βάσανο της αναιτιολόγητης ένστασης και στην πληρωμή των σχετικών παράβολων. Δεδομένων των συνθηκών, ακόμη και εάν παραβλέψουμε τα προηγούμενα αυτό είναι αδύνατο να γίνει μέχρι αρχές Ιουνίου.
• Τα δικαιολογητικά που καλείται να προσκομίσει ο κάθε ιδιοκτήτης, για την αναίρεση του χαρακτηρισμού που έχει το κάθε αγροτεμάχιο στο δασικό χάρτη, είναι ασαφή και πολλές φορές λόγω ότι είναι παλιά, χωρίς συντεταγμένες και τοπογραφικά, οι αρμόδιες επιτροπές δεν τα αναγνωρίζουν.
• Η δυσλειτουργική κατάσταση των επιτροπών, που κινούνται με ασαφή κριτήρια για να καταλήξουν στον τελικό χαρακτηρισμό μιας έκτασης έχει γεμίσει με απογοήτευση, αφού όλοι γνωρίζουν ότι υπάρχουν καθυστερήσεις στους χρόνους ανταπόκρισης της υπηρεσίας των δασαρχείων.
• Δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα στην καταβολή των κοινοτικών ενισχύσεων τόσο για το μέλλον όσο και για το παρελθόν (ενδεικτικά από την απαίτηση επιστροφής επιδοτήσεων προηγούμενων χρόνων είτε από άμεσες ενισχύσεις είτε από ενισχύσεις που καταβλήθηκαν για επενδύσεις).
Επειδή:
• Οι αναρτήσεις προκαλούν έντονο προβληματισμό και ανησυχία καθώς σημαντικά τμήματα ιδιωτικών και αξιοποιούμενων από την γεωργία και την κτηνοτροφία εκτάσεων γης έχουν χαρακτηριστεί δασικά, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους ιδιοκτήτες γης, τους κτηνοτρόφους και τους αγρότες, θα πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα διευθέτησης των προβλημάτων που έχουν δημιουργηθεί.
• Τα ποσά των επιδοτήσεών τους συνδέονται με τις εκτάσεις που δικαιούνται επιδότησης και τώρα εμφανίζονται δασικές, υπάρχει ο κίνδυνος οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι να δουν μείωση των εισοδημάτων τους καθώς.
• Πολλά έργα υποδομής που υπάρχουν εντός αυτών των εκτάσεων όπως γεωτρήσεις, αγροτικές αποθήκες, αρδευτικά δίκτυα κλπ. – για τα οποία έχουν δαπανηθεί μεγάλα ποσά – δεν θα είναι δυνατό να αξιοποιηθούν μελλοντικά.
• Ελλοχεύει κίνδυνος αρκετοί γεωργοί θα εγκαταλείψουν το επάγγελμα – κυρίως νέοι – θα υπάρξει άμεση συνέπεια στην αύξηση της ανεργίας.
• Καλούνται οι θιγόμενοι να καταθέσουν ηλεκτρονικά την «Υποβολή αντίρρησης», χωρίς να υπάρχουν στην πράξη δικαιολογητικά και είναι λίγοι οι γεωργοί που έχουν τη δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής αντιρρήσεων, η προσφυγή σε μελετητικά γραφεία θα είναι μονόδρομος και η οικονομική επιβάρυνση τεράστια.
• Υπάρχουν συμβόλαια πριν του 1945 τα οποία ουσιαστικά δεν γίνονται αποδεκτά από τις Δασικές υπηρεσίες επειδή δεν συνοδεύονται από τοπογραφικά με συντεταγμένες για την ακριβή αποτύπωσή τους, ενώ οι όμοροι ιδιοκτήτες που θα μπορούσαν με τη μαρτυρία να αποδείξουν την κατοχή και θέση των αμφισβητούμενων εκτάσεων, πιθανόν έχουν αποβιώσει, πολλοί συμπολίτες βρίσκονται σε αδιέξοδο.
• Η Πολιτεία και συγκεκριμένα το Υπουργείο Περιβάλλοντος δεν προέβη όπως όφειλε και μπορούσε, στην ατομική ειδοποίηση των ιδιοκτητών, που με βάση τους δασικούς χάρτες, το κτηματολόγιο και το Ε9 έχουν ιδιοκτησίες στις επίμαχες περιοχές, με αντικρουόμενους χαρακτηρισμούς.
Κατόπιν αυτών, στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων σας, προτείνω να προβείτε σε επικοινωνία με τα αρμόδια Υπουργεία, προκειμένου να γίνουν αντιληπτά τα ανακύπτοντα μείζονος σημασίας θέματα και ακολούθως να ληφθούν ΑΜΕΣΑ όλα τα ΑΝΑΓΚΑΙΑ μέτρα εξάλειψης των προβλημάτων που προκαλούνται στους πολίτες της Βοιωτίας, λόγω ανάρτηση δασικών χαρτών, ώστε:
1. Οι μελετητές, με δική τους ευθύνη και κόστος, να αναμορφώσουν τα αναρτήσεις λαμβάνοντας υπόψη σειρά αποδεικτικών στοιχείων που είναι στην διάθεσή τους (αμπελουργικό, ελαιοκομικό κτηματολόγιο, ΟΣΔΕ, Ε9 κλπ.) και, αφού τους εναρμονίσουν με τις περιουσίες των αγροτών, τότε και μόνον να προβούν σε εκ νέου ανάρτηση, η οποία θα βρίσκεται κοντά στην πραγματικότητα για να υποβληθούν οι οποίες αντιρρήσεις υπάρξουν.
2. Να αποσυνδεθούν οι δασικοί χάρτες από το σύστημα του ΟΠΕΚΕΠΕ, με τις δηλώσεις ΟΣΔΕ, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα υποβολής δήλωσης που θα περιλαμβάνει και τις εκτάσεις που εξαιρούν οι δασικοί χάρτες και να μην αποτελεί προϋπόθεση η υποβολή αντιρρήσεων για να περιληφθούν οι εξαιρούμενες εκτάσεις από τους δασικούς χάρτες.
3. Να ληφθεί υπόψη το μηχανογραφικό σύστημα του ΟΠΕΚΕΠΕ από το 2006 και μετά και εκτάσεις που δηλώνονται ως γεωργικές και στους δασικούς χάρτες, φαίνονται ως δασικές εκτάσεις, να καταχωρούνται ως γεωργικές.
4. Για εκτάσεις που είναι καταχωρημένες στο Ε9 και έχει πληρωθεί ΕΝΦΙΑ, να γίνονται δεκτές σαν γεωργικές, παρότι στους δασικούς χάρτες καταχωρούνται σαν δασικές.
5. Να καταχωρηθούν ως ιδιοκτησία εκτάσεις που έχουν προέλθει από κληρονομιά, ανεξαρτήτως χρονολογίας, εφόσον υπάρχει συμβολαιογραφική πράξη μεταγραμμένη.
6. Εκτάσεις όπου υπάρχουν μόνιμες εγκαταστάσεις (π.χ. γεωτρήσεις, αποθήκες μόνιμες φυτείες κλπ.) και υπάρχουν άδειες ανόρυξης ή κατασκευής, να καταχωρούνται ως γεωργικές.
7. Να δοθεί παράταση τουλάχιστον για ένα χρόνο, αν καταστεί αναγκαία η «υποβολή αντιρρήσεων».
Με εκτίμηση,
Γιώργος Μουλκιώτης