Ιωάννης Αθ. Σαρακιώτης
Δικηγόρος – Βουλευτής Φθιώτιδας ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – Προοδευτική Συμμαχία
Αναπληρωτής Τομεάρχης Ανάπτυξης και Επενδύσεων
«Βλέποντας και κάνοντας και στις διερευνητικές με την Τουρκία»
΄΄Ο διάλογος με την Τουρκία αποτελεί τον μοναδικό τρόπο επίλυσης των διμερών μας διαφορών, όπως άλλωστε έχει τονίσει πολλάκις ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α.– Προοδευτική Συμμαχία. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει ότι η έναρξη του 62ου γύρου των διερευνητικών συνομιλιών Ελλάδας-Τουρκίας πρέπει να βρει τη χώρα μας επισπεύδουσα σε μια διαδικασία δίχως όρους και διαπραγματευτικές γραμμές.
Πάγια θέση της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής είναι ότι μοναδικό «ανοιχτό» ζήτημα με τη γείτονα είναι η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και των Αποκλειστικών Οικονομικών Ζωνών, ενώ η διεύρυνση της ατζέντας επί οιουδήποτε άλλου τιθέμενου από την Άγκυρα ζητήματος πρέπει να αποκλείεται σε όλους τους τόνους.
Κατά συνέπεια, για τις λεγόμενες «γκρίζες ζώνες», για το καθεστώς της μουσουλμανικής μειονότητας στη Θράκη ή για την «αποστρατικοποίηση νησιών», που επιμένει να εφευρίσκει κατά καιρούς η Τουρκία, πρέπει διαρκώς να υπενθυμίζεται ότι η Συνθήκη της Λοζάνης, η Συνθήκη των Παρισίων όσον αφορά τα Δωδεκάνησα και εν γένει το Διεθνές Δίκαιο, απαντούν σε κάθε τέτοιου είδους παράλογη και αναθεωρητική αιτίαση.
Σε ρητορικό επίπεδο, η Κυβέρνηση της Ν.Δ. υπερασπίζεται το ως άνω πρόταγμα, το οποίο έχουν θέσει όλες οι ελληνικές κυβερνήσεις των τελευταίων δεκαετιών. Τί συμβαίνει, όμως, στην πράξη; Η απουσία στρατηγικής έχει οδηγήσει σε διερευνητικές επαφές εξ αρχής υπονομευμένες, όπως είχε χαρακτηριστικά επισημάνει και ο Τομεάρχης Εξωτερικών του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Γιώργος Κατρούγκαλος πριν την επανέναρξη της εν λόγω διαδικασίας.
Πρώτον γιατί, η ελληνική διπλωματία με επικεφαλής τον ίδιο τον Πρωθυπουργό κ. Μητσοτάκη, απέτυχε παταγωδώς δύο φορές σε επίπεδο Ευρωπαϊκού Συμβουλίου να δεσμεύσει την Ε.Ε. για ένα σαφές πλαίσιο κυρώσεων κατά της Τουρκίας. Έτσι, εστάλη προς την Τουρκία ένα μήνυμα απομόνωσης της Ελλάδας και αδυναμίας της να κινητοποιήσει τους εταίρους της, προκειμένου να υπερασπιστεί τα εθνικά συμφέροντά της. Μάλιστα, είχαν προηγηθεί οι επαναλαμβανόμενες μεγαλόστομες διακηρύξεις κυβερνητικών στελεχών περί «κυρώσεων που θα δαγκώνουν», περί «επιβολής εμπάργκο όπλων στην Τουρκία» ή περί μη αποχώρησης του κ. Μητσοτάκη από τη Σύνοδο «αν δεν πάρει κάτι», στοιχείο που καθόρισε μετέπειτα την απώλεια κάθε ίχνους κύρους και αξιοπιστίας της χώρας μας καθώς εν τέλει ουδεμία κύρωση επεβλήθη.
Δεύτερον γιατί, πορευτήκαμε στον 62ο γύρο των διερευνητικών επαφών με το Τσεσμέ να πλέει επί της ελληνικής υφαλοκρηπίδας, τον Υπουργό Εξωτερικών της Τουρκίας κ. Τσαβούσογλου να αναφέρεται σε «ελληνικές προκλήσεις», «προβοκατόρικη ρητορική» και «ευθύνη» της χώρας μας για την ένταση στο Αιγαίο και τον Τούρκο Υπουργό Άμυνας κ. Ακάρ να δηλώνει ότι «η Ελλάδα απειλεί την ειρήνη και την ασφάλεια» και ότι «πρέπει να αποστρατικοποιηθούν 16 ελληνικά νησιά».
Όσον αφορά τις συγκεκριμένες προκλήσεις, η Ελλάδα όφειλε να ενημερώσει τους διεθνείς οργανισμούς, καθώς και τους εταίρους και συμμάχους στην Ε.Ε. και στο ΝΑΤΟ, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για την ασφάλεια και τη σταθερότητα στην περιοχή, η οποία υπονομεύεται από πλευράς της Τουρκίας. Το μήνυμα πρέπει να είναι ότι το μοναδικό πλαίσιο συνέχισης του διαλόγου είναι το Διεθνές Δίκαιο, χωρίς προκλήσεις και απειλές χρήσης βίας, γεγονός που από μόνο του αντιβαίνει στον καταστατικό χάρτη των Ηνωμένων Εθνών.
Εν όψει των κρίσιμων εξελίξεων στα ελληνοτουρκικά, ως Αξιωματική Αντιπολίτευση ζητήσαμε από την πρώτη στιγμή τη σύγκληση του Συμβουλίου Πολιτικών Αρχηγών, καθώς οι ηγεσίες των πολιτικών κομμάτων οφείλουν να ενημερωθούν επίσημα και να τους προσφερθεί η δυνατότητα να συμβάλλουν με προτάσεις και εισηγήσεις. Το εν λόγω αίτημά μας είναι και πάλι επίκαιρο, όπως και η ανάγκη δημιουργίας ενός αρραγούς εθνικού μετώπου έναντι του τουρκικού αναθεωρητισμού.΄΄